خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

ولسی جرگه: در نشست ترکیه خواست‌های تمام اقشار جامعه در نظر گرفته شود

با نزدیک‌شدن زمان برگزاری نشست ترکیه در باره صلح افغانستان، امیدواری‌ها و خواست‌ها از این نشست نیز افزایش یافته است.

در نشست عمومی روز چهارشنبه (۱۸ حمل) ولسی جرگه نیز نشست استانبول موضوع مهمی بود و نماینده‌گان مردم تاکید کردند که از این نشست باید برای برقراری صلح عادلانه در افغانستان بهره‌گیری شود.

به گزارش آزادی، رحمان رحمانی، رئیس این جرگه در نشست روز چهارشنبه مجلس گفت که در نشست استانبول باید از تمام اقشار نماینده‌گی درست شود تا به گفته او نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد: “نشست ترکیه یک فرصت تاریخی برای پایان بخشیدن به جنگ افغانستان است. اما در این نشست صلح باید طبقات مختلف مانند اقلیت‌های قومی، مذهبی، زبانی، جامعه مدنی و سایر اقشار شرکت داشته باشند. بدون حضور تمام اقشار نتایج این نشست مبنای عدالت اجتماعی نخواهد داشت. خانه ملت توقع دارد که در نشست ترکیه خواست‌های تمام اقشار جامعه در نظر گرفته شود.”

آقای رحمانی از طالبان نیز خواست که خشونت را کاهش دهند و برای رسیدن افغانستان به صلح واقعی و پایدار تلاش کنند.

در همین حال محمد حنیف عضو ولسی جرگه گفته که طرح‌های متعدد برای نشست صلح ترکیه که از سوی چهره‌ها و احزاب سیاسی مطرح شده، باید به گونه درست توحید شود.

آقای حنیف افزود که برای نجات افغانستان تمام جوانب درگیر باید صادقانه عمل کنند و نشست ترکیه را در مورد صلح این کشور به موفقیت برساند: “ملت از جنگ خسته شده و همه روزه قربانی می‌دهد. همه روزه انفجار، انتخار، ترور و قتل ادامه دارد. لازم است که همه دست به دست هم بدهیم و برای نجات این ملت صدای این ملت را بالا کنیم تا آرامش در این کشور حکم فرما شود.”

هنوز به گونه رسمی در مورد تاریخ برگزاری نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان چیزی گفته نشده، اما در برخی گزارش‌ها آمده که این نشست در ۱۶ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق