خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

محقق: دولت افغانستان و نیروهای شامل آن آمادهٔ دفاع از نظام هستند

وقتی رئیس جمهور بایدن خروج بی‌قید‌و‌شرط نیروهای خارجی را از افغانستان تا ماه سپتامبر اعلام کرد؛ رئیس جمهور اشرف غنی، معاون اول او و سایر مقام‌های ارشد دولتی در اظهارات‌شان اطمینان دادند که از نظام در برابر حمله‌های احتمالی طالبان دفاع خواهند کرد.

اکنون نیز جدیداً محمد محقق، مشاور ارشد امور امنیتی و سیاسی رئیس جمهور افغانستان شب یک‌شنبه (۲۸ حمل) به رادیو آزادی گفت که هم دولت و هم نیروهای شامل دولت، آماده دفاع از نظام هستند.

محقق در این مصاحبه گفت: “آماده‌گی عام و تام وجود دارد. هم دولت و هم در جریان‌های سیاسی شامل دولت، به حمایت جریان‌های که جمهوری اسلامی و نظام دفاع می‌کنند. حتی اگر از حکومت راضی نباشند، آماده‌گی کامل برای دفاع وجود دارد.”

به نظر محقق وضعیت مطلوب نیست و طالبان به مصالحه اعتقاد ندارد.

محقق در این باره گفت : “طالبان طوری احساس می‌کنند که برندۀ جنگ هستند و ایالات متحده را شکست داده‌اند، بنابراین آن‌ها فکر می‌کنند، وقتی ایالات متحده را شکست داده‌ایم، می‌توانند هموطنان خود را به راحتی شکست دهند. آن‌ها علاقمندی زیاد به صلح نشان نمی‌دهند، بیشتر علاقمند به حل قضایا از طریق زور هستند. به همین جهت می‌گویم، وارد فصل جدید می‌شویم، به همین خاطر اوضاع را چندان مطلوب نمی‌بینیم.”

پیش از این امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور نیز نیز گفته بود که شیوه‌ نادرست گفت‌وگوهای صلح در دوحه طالبان را به موفقیت متقاعد کرده است. او گفته بود که شکستن این اعتماد مستلزم اتحاد مردم بوده و به کار زیاد نیاز دارد.

آقای صالح لحظاتی بعد از مکالمه تلفونی رئیس جمهور غنی با جو بایدن رئیس جمهور ایلات متحدۀ امریکا، عصر چهارشنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که او با استفاده از فرصت این را به رئیس جمهور بایدن هم گفته است.

در این حال، رئیس جمهور اشرف غنی گفته که اعلام تاریخ خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان ابهام دو سال گذشته را برطرف کرده است.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دو سال پیش توسط دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش اعلام شد.

رئیس جمهور غنی روز جمعه در سمینار بین‌المللی نظامی گنجوی گفت، با رفع این ابهام وضعیت روشن شده است.

غنی گفت: “نخستین پیامد آن از بین‌بردن عناصر اساسی آشفتگی و ابهامی است که طی دو سال گذشته حاکم بود که آیا نیروهای امریکایی خارج می‌شوند یا باقی خواهند ماند؟ مدت گرفتن این تصمیم، منبع آشفتگی‌ها بود. زیرا همه با فرضیه‌های متفاوت عمل می‌کردند و این مثمر نبود. اکنون که ابهام پایان یافته، ما در وضاحت قرار داریم.”

در این حال، یکی از اعضای هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان در قطر گفته که گفت‌وگوها در دوحه به حالت تعلیق درآمده است.

حفیظ منصور روز شنبه (۲۸ حمل) به رادیو آزادی گفت، از مدتی به این‌سو گفت‌وگوهای آن‌ها با طالبان قطع شده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز تایید کرد که مذاکرات متوقف شده است.

آقای نعیم به رادیو آزادی گفت که با تغییر تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، در همه موارد تجدید نظر خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق