خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

پنتاگون: ماموریت حمایت قاطع پس از اول می ادامه می‌یابد

مقامات امریکایی: نیروهای‌شان تا اوایل تابستان افغانستان را ترک می‌کنند

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته که ماموریت حمایت قاطع پس از تاریخ اول ماه می سال روان نیز در افغانستان ادامه می‌یابد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته که ماموریت جدید امریکا، خروج قوای این کشور از افغانستان است.

کربی همچنین افزوده که ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به تاریخ اول می پایان نخواهد یافت. او افزود، تا کنون در مورد توقف یا کاهش حمایت هوایی ناتو از قوای افغان، تصمیم گرفته نشده است.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از چند سال به اینسو بخش زیاد عملیات نظامی را به پیش می‌برند؛ اما هنوز هم در زمینۀ حمایت هوایی در جریان برخی عملیات پیچیدۀ نظامی به کمک نظامیان خارجی وابسته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که سکات میلر، فرمانده کنونی ماموریت حمایت قاطع ناتو پس از آغاز ماموریت جدید امریکا، در جریان کم و بیش چهار ماه آینده، از روند خروج قوا نظارت خواهد کرد. اما او، جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

این در حالی است که وال‌استریت ژورنال خبر داده است که اگر طالبان دست به حملات نزنند، ممکن است ایالات متحده تا تابستان سال جاری نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امریکایی که نامشان فاش نشده است، نیروهای امریکایی می توانند تا اوایل تابستان افغانستان را ترک کنند، اگر شبه نظامیان طالبان رادیکال از حملات خودداری کرده و اجازه خروج نیروهای مسلح را به صورت مسالمت آمیز میسر کنند.

پیش از این، زلمی خلیلزاد، گفته بود که در صورت حمله طالبان به سربازان امریکایی در هنگام خروج از این کشور، ایالات متحده به آنها جواب دندان شکن می‌دهد. به گفته وی، ایالات متحده پس از عقب نشینی نیروهای خود به همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان و شرکای منطقه‌یی ادامه خواهد داد.

وال استریت ژورنال، خاطرنشان كرده كه خلیلزاد، قرار است اواخر این هفته برای گفت‌وگو با طالبان به پایتخت قطر سفر كند تا “نگرانی”‌های ایالات متحده در باره این مسائل را بیان نماید. به گفته این روزنامه، به طور کلی، مقامات امریکایی از طالبان می‌خواهند که از حملات به نیروهای امریکایی و افغان در هنگام عقب‌نشینی نیروها از افغانستان خودداری کنند.

این روزنامه با استناد به منابع می‌نویسد: “اگر طالبان به امریکا اجازه خروج مسالمت‌آمیز را بدهند، همانطور كه ​​انتظار است، همه نیروهای نظامی امریکا تا اوایل تابستان از این كشور خارج می‌شوند”. پیش از این رییس جمهور امریکا اعلام کرده بود که خروج نیروهای خود را از افغانستان سر از تاریخ اول ماه می آغاز و تا یازدهم سپتمبر تکمیل می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق