خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

گزارش: طالبان از پایگاه‌های نیروهای امریکایی محافظت کرده‌اند

طالبان بربنیاد یک ضمیمه سری توافق با امریکا، از پایگاه‌های نیروهای امریکایی در افغانستان محافظت کرده‌اند؛ اما افغان‌ها را کشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام غربی گزارش داده است که طالبان از بیشتر از یک سال به این سو، بربنیاد یک ضمیمه سری در توافق خروج نیروهای امریکایی، از حمله‌های گروه‌های مخالف و یا گروه‌های شورشی دیگر بر پایگاه امریکا محافظت کرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا به این گزارش رویترز واکنش نشان نداده است؛ اما از هنگام امضای توافقنامه دوحه میان طالبان و امریکا، بر هیچ سرباز امریکایی در جنگ کشته و یا زخمی نشده است و از حمله بزرگی بر پایگاه‌های این نیروها گزارش نشده است.

اما طالبان با وجود محافظت از پایگاه‌های امریکا، حمله‌های‌شان را در برابر حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افزایش داده‌اند و در جریان این خشونت‌ها به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده است.

سخنگوی طالبان درباره این گزارش چیزی نگفته است؛ اما گفته است که پس از اول ماه می، به امریکاییان تضمینی داده نشده است که بر آنان حمله نخواهد شد؛ اما بحث‌ها میان رهبری طالبان و مقام‌های امریکایی ادامه دارند.

این در حالی است که دیروز (شنبه اول می) روزی بود که حکومت امریکا خروج نیروهای‌شان را به صورت رسمی آغاز کرده است.

بر بنیاد گفته‌های رییس جمهور امریکا، خروج رسمی نیروهای این کشور از افغانستان دیروز آغاز شده و تا یازدهم سپتمبر سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان خواهد رسید.

هر چند به گفته منابع، خروج نیروهای امریکایی و ناتو مدت‌ها پیش به گونه غیر رسمی آغاز شده و ممکن است پیش از ماه سپتمبر به پایان برسد.

اما در توافقنامه دوحه، اول می، روز خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان گفته شده است؛ هر چند رویترز به نقل از مقام‌های غربی گزارش داده است که تا دیروز هم، تا ۲ هزار تن از نیروهای امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

طالبان از خروج نیروهای امریکایی استقبال می‌کنند؛ اما می‌گویند که ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان پس از اول ماه می، نقض توافقنامه دوحه است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق