خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

القاعده موجود است؛ نیروهای خارجی می‌رود و حکومت در صدد بازتعریف روابط داخلی و خارجی

خروج نیروهای خارجی از افغانستان سه روز پیش آغاز شد. این خروج با آنکه افغانستان را نگران کرده است و چشم‌انداز مبهمی را برای این کشور به نمایش می‌کشد اما جو باید در دهمین سالگرد کشته‌شدن بن لادن بار دیگر به خروج قوایش از افغانستان تأکید کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفت در حالی که امریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند، شبکۀ القاعده در این کشور “بسیار تضعیف” شده است.

آقای بایدن در پیامی به مناسبت ۱۰همین سالروز کشته‌شدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده گفته است که با تضعیف این شبکه در افغانستان، امریکا می‌خواهد به طولانی‌ترین جنگ خود در این کشور پایان دهد.

او افزود: “ایالات متحده هوشیارانه مراقب تهدیدهای گروهای افراطی است که در سراسر جهان ریشه دوانده است. همچنان ما تهدیدهایی را که از افغانستان برای ما ایجاد شود، رصد می‌کنیم و آن را مختل خواهیم کرد و برای مقابله با تهدیدهای دهشت‌افگنی برضد کشور و منافع ما با همکاری متحدان و شرکای خود در سراسر جهان تلاش خواهیم کرد.”

بایدن گفت: “از رویداد یازدهم سپتمبر که ملت ما مورد حمله قرار گرفت و پای ما را به جنگ در افغانستان جهت تعقیب القاعده و سران این گروه کشاند، حدود ۱۰ سال گذشته‌است. ما بن لادن را تا دروازه‌های جهنم پیگیری کردیم و او را گرفتیم. ما به وعدۀ خود به آنانی که عزیزان شان را در یازدهم سپتمبر از دست داده بودند، وفا کردیم.”

اسامه بن لادن، رهبر پشین شبکۀ القاعده در سال ۲۰۱۱ میلادی در شهرک ایبت‌آباد پاکستان در جریان یک عملیات ویژه نیروهای امریکایی کشته شد.

در این حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته بایدن را تکرار می‌کند اما می‌افزاید که خروج نیروهای خارجی به معنای پایان همکاری‌ها با افغانستان نیست، بلکه این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آقای بلینکن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس تصریح کرد که سفارت ایالات متحده در کابل باقی می‌ماند و کمک‌های اقتصادی، توسعه‌یی و بشردوستانه امریکا به این کشور ادامه خواهد یافت.

آقای بلینکن همچنان در پاسخ به این پرسش که طالبان ممکن پس از بیرون‌شدن قوای خارجی از افغانستان، ادارۀ این کشور را در کنترول گیرند، گفت: “ما باید برای هر سناریوی آماده باشیم.”

حکومت سیاست داخلی و خارجی‌اش را بازتعریف می‌کند

آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان که آینده پر از ابهام را برای این کشور به تصویر می‌کشد حکومت افغانستان را بر آن داشته است تا سیاست‌ها داخلی‌ خارجی‌اش را بازتعریف کند.

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که با خروج نظامیان امریکایی و ناتو فرصت بازنگری سیاست‌های منطقه‌یی و بین‌المللی برای این کشور فراهم می‌شود.

غنی در دیدار با هیئت اداری شورای ملی کشور درباره فصل نو افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو تبادل نظر کرد.

اشرف غنی در این دیدار ضمن تاکید بر تقویت اجماع سیاسی و اقتصادی افغانستان، از شورای ملی این کشور خواست تا مشورت‌های خویش را در مسایل مهم ملی، به ویژه اجماع سراسری به خاطر تامین صلح پایدار و عادلانه، ارائه کنند.

وی افزود: خروج نیروهای خارجی از افغانستان فرصت را برای ما جهت بازنگری سیاست‌های ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی ایجاد کرده است و باید یک طرح واضح برای دو سال آینده در راستای خود اتکایی داشته باشیم.

در همین حال سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور غنی نیز می‌گوید که با خروج قوا، روابط داخلی و خارجی افغانستان باید باز تعریف شود.

سرور دانش دیروز (۱۳ ثور) در مراسم تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات در کابل گفت که در این فصل جدید همۀ روابط و مناسبات ملی و بین‌المللی افغانستان باید باز تعریف و دوباره تنظیم شود.

او افزود: “از خصوصیات این دوره ایجاد خودباوری، اعتماد به نفس و خود اتکایی است. ما اکنون به دور از هر نوع ملاحظه و قیدوشرط، باید آزادانه و مطابق به منافع ملی خود تصمیم بگیریم و آن را تطبیق کنیم.”

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تمامی نیروهای امریکایی و ناتو، این کشور را ترک کنند.

در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند.

ریشۀ القاعده هنوز درافغانستان نخشکیده

اسامه بن لادن، رهبر شبکۀ القاعده ده سال پیش در دوم ماه می ۲۰۱۱ در یک عملیات نیرو‌های ویژه امریکایی در منطقه ایبت آباد ایالت خیبر پختونخوا در پاکستان کشته شد.

ایالات متحده امریکا و ناتو که برای نابودی القاعده به افغانستان آمده بودند، اکنون نیروهای‌شان را از افغانستان بیرون می‌کنند، اما حکومت افغانستان می‌گوید که تا هنوز هم ریشه‌های شبکه القاعده در افغانستان نخشکیده‌اند و این شبکه در تبانی با طالبان برای آینده افغانستان و جهان یک تهدید ایجاد کرده‌است. اما طالبان داشتن هرگونه رابطه را با شبکه القاعده رد می‌کنند.

حکومت افغانستان ادامه روابط طالبان با القاعده را یکی از چالش‌های مهم در روند صلح می‌داند.

احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی گفت: “حالا میان القاعده و طالب تنها بحث ایدیولوژیک نیست، حالا فراتر از آن، اینان بحث‌های فامیلی دارند که با یکی دیگر ازدواج‌های انجام داده‌اند.”

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی دفتر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور اظهار داشت: “هرچند طالبان با امریکا توافق کرده‌است که با القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌افگن قطع رابطه کنند، اما هنوز هم القاعده در میان طالبان می‌جنگند.”

هم‌زمان با نگرانی‌ها از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، تلویزیون “سی‌ان‌ان” از زبان یک مسؤول شبکۀ القاعده گزارش داده‌است که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شبکه القاعده به کمک طالبان در افغانستان فعالیت‌هایش را آغاز می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق