خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

طالبان می‌گوید که تلاش‌ می‌کنیم بعد از ختم آتش‌بس از شدت جنگ جلوگیری شود

آتش بس سه‌روزه عید میان طالبان و حکومت، ساعت دوازده امشب پایان خواهد یافت اما یکی از سخن‌گویان طالبان می‌گوید که این گروه می‌کوشد جلو شدت جنگ‌ها گرفته شود و تلاش برای کاهش خشونت‌ها از بهر پیش‌برد روند صلح ازدیاد می‌یابد.

به گزارش طلوع نیوز، سید اکبر آغا، فرمانده پیشین گروه طالبان در این‌باره گفت: «امیدواری من این است که توافق‌نامه میان امریکا و طالبان عملی شود و این‌گونه زمینه آتش‌بس فراهم خواهد شد.»

اما حکومت افغانستان هنوز هم انتظار دارد که آتش‌بس دوام‌دار باشد؛ در حالی‌‎که نیروهای ارتش از آماده‌گی برای پاسخ دادن به حمله‌های احتمالی طالبان خبر می‌دهد.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت: «نیروهالی دلیر امنیتی افغانستان پس از پایان آتش‌بس، به‌خاطر دفع و خنثی نمودن هرنوع تحرک، دسیه و پلان شوم دشمن در مقابل مردم افغانستان، در چوکات یک پلان منظم نظامی در سراسر افغانستان آماده‌گی کار را دارند.»
 
در اوضاعی که حکومت و طالبان جنگ را برای سه روز قطع کردند، رویدادهای هراس‌افگنانه و انفجارهای برخاسته از ماین‌های مقناطیسی هم‌چنان از مردم قربانی گرفتند و هیچ گروهی مسئولیت این رویدادها را نپذیرفته است.

رویدادهایی که به باور سیاست‌‎گران و شهروندان روند صلح را با طالبان با پرسش روبه‌رو می‌کنند.

اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان تصریح کرد: «رهبری طالبان در دوحه نیست بلکه در کویته است. رویدادهایی که اتفاق افتادند، معلوم نیست که پشت آن‌ها دست چه کسانی بود. ما بارها گفته‌ایم که چندین گروه جنگی در افغانستان است و حکومت  باید با آن‌ها هم معامله کند.»

عبدالظاهر تمیم، نماینده مردم بادغیس در مجلس نیز اظهار داشت: «شما دیدید که طالبان آتش‌بس اعلام کردند اما خشونت‌ها ادامه داشتند… در آتش‌بس باید تلاش می‌شد مردم و دارایی‌های آن‌ها صدمه نبینند.»

پیش از این هم حمله‌‎هایی رخ داده‌اند که هیچ گروهی مسئولیت آن‌ها را نگرفته است؛ مانند حمله اخیر بر دانش آموزان مکتب سیدالشهدار و حمله چند روز پیش از آن بر یک مهمان‌خانه در لوگر که حکومت، طالبان را مسؤول آن‌ها می‌داند؛ اما طالبان دست داشتن‌شان را در این رویدادها رد می‌کنند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق