خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

اگر غرب از نازدادن به طالبان خود داری کند این گروه صلح می‌کند

اشرف غنی: توافق صلح با طالبان بدون تایید لویه جرگه پذیرفتنی نیست

نبیل: لویه‌ جرگه بهانۀ برای معاملات شرم‌آور است

رئیس جمهور افغانستان در حالی که توسط برخی چهره‌های سیاسی به فرافکنی و سازش در مسائل جاری این کشور متهم شده است، اظهارداشت که هیچ برنامه و یا توافق صلح با طالبان بدون تایید لویه‌جرگه پذیرفتنی نیست. وی همچنین می‌گوید که اگر غربی‌ها بر طالبان فشار وارد کند؛ این گروه تن به صلح خواهد داد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با بزرگان ولایت‌های جنوبی افغانستان گفت که هرگونه توافق صلح باید با تایید لویه جرگه صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان در دیدار با بزرگان ولایت‌های قندهار، پکتیا و ننگرهار تاکید کرد: هیچگونه برنامه و توافق صلح بدون تایید لویه‌جرگه قابل قبول نیست.

وی با اظهار اینکه با خروج نیروهای خارجی، طرح صلح و مدیریت آن در اختیار افغان‌ها قرار دارد، گفت که طالبان دیگر هیچ بهانه‌یی برای ادامه جنگ ندارد.

همچنان رییس جمهور غنی در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با نشریه اشپیگل آلمان گفته است که: اگر غرب از نازدادن به طالبان خود داری کند این گروه صلح می‌کند.

آقای غنی در این مصالحبه خود همچنین تاکید کرده، در صورتی‌که طالبان به یک توافق صلح تن دهند، 7 هزار زندانی این گروه رها خواهند شد.

آقای غنی گفته: “طالبان جنایتکار اند و مردم بی‌گناه را می‌کشند و دپلوماسی غربی باید دست از نوازش‌دادن آنان بردارند و در صورت نیاز بر آنان تعزیرات وضع کنند.”

او افزوده، اروپایی‌ها، به ویژه آلمان کارهای زیادی در روند صلح افغانستان انجام داده می‌توانند.

به گفته او، “پیام واضح و مشوق‌ها از جانب آلمان کمک خواهد کرد و در صورتی‌که تصامیم در جهت مخالف امیدواری کشورهای اروپایی حرکت کند، آنان متقابلاً باید تعزیرات وضع کنند.”

رییس جمهور با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفت که مسلهٔ خصومت یا صلح اکنون به دست پاکستان است زیرا این کشور به گونهٔ سیستماتیک از گروه طالبان حمایت می‌کند.

آقای غنی گفت که گروه طالبان از پاکستان کمک‌های لوژستیکی و مالی به دست میاورد و در همانجا جلب و جذب می‌کند.

او علاوه کرد: “نام‌های بخش‌های مختلف تصمیم گیرندهٔ گروه طالبان، شورای کویته، شورای میرانشاه و شورای پشاور است که از شهر‌های پاکستانی گرفته شده؛ جاییکه که آنان موقعیت دارند.”

رییس جمهور غنی افزود که بین گروه طالبان و حکومت پاکستان روابط عمیق وجود دارد.

با این وجود؛ اخیراً پاکستان اعلام کرده که برگشت امارت یا دیکتاتوری طالبان به نفع هیچ کشور منطقه، به ویژه پاکستان نیست. اما گفته می‌شود که دیدگاه ارتش پاکستان درمورد استفاده از طالبان تغییر نکرده است.

رییس جمهور افغانستان در پاسخ به سوال که آیا در صورت خراب‌شدن وضعیت سوار طیاره شده و از افغانستان بیرون خواهد شد، گفته است که کشورش را ترک نخواهد کرد: “این کشور را دوست دارم و در دفاع از آن جان خواهم داد.”

اشرف غنی در دیدار با بزرگان ولایت‌های جنوبی نیز اظهار داشت که طالبان باید اراده و نیت خود را برای صلح نشان دهد و از بزرگان قومی خواست که برای حضور در لویه‌جرگه بر طالبان فشار وارد کنند.

رئیس جمهور افغانستان در حالی از برگزاری لویه جرگه می‌گوید که نبیل مدعی شده است، اشرف غنی برای آزادی هفت هزار زندانی طالبان و برای کاهش انتقادها در نظر دارد با برگزاری لویه‌‍جرگه از مسئولیت این اقدام شانه خالی کند.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با اشاره به سفر اخیر مقامات ارشد نظامی انگلیس و پاکستان و دیدار محرمانه آن‌ها با اشرف غنی اظهارداشت که با میانجیگری لندن معاملات شرم‌آور دیگری بین کابل و اسلام‌آباد جریان دارد.

«رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان سفرهای همزمان و از پیش اعلام نشده جنرال «نیک کارتر» رئیس ستاد نیروهای مسلح انگلیس و جنرال «قمر جاوید باجوه» به کابل را پرسش برانگیز دانست.

نبیل نوشته است که: «با میانجیگری انگلیسی‌ها بعضی معاملات شرم‌آور دیگری بین پاکستان و افغانستان در جریان و در حالت تکمیل‌شدن است که در آن سود شخصی افراد در نظر گرفته شده و زیان آن متوجه افغانستان می‌شود.»

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان اظهار داشت: «تاکنون معاملاتی ‌که با پاکستان انجام شده است شامل: آوردن خط دیورند به طرف خاک افغانستان، حصار کشی در امتداد خط دیورند، امضای تفاهم‌نامه تحت نام SOP که براساس آن  به پاکستان اجازه ایجاد چندین دروازه و پاسگاه جدید نظامی می‌دهد، امضای تفاهم‌نامه‌ همکار‌ی‌های اطلاعاتی با هدف از بین‌بردن مخالفان دولت پاکستان و تغییر تعرفه‌های گمرکی و تجاری به سود پاکستان می‎‌باشد.»

نبیل ادامه داد: «به همین‌ترتیب، ملاقات دو و نیم ساعته پشت درهای‌ بسته در ارگ ریاست جمهوری، درباره تعهدات و مسائل جدید نظامی بحث صورت گرفته است و شامل تفاهم روی مسائل تازه‌ای می‌شود.»

به گفته رئیس سابق امنیت ملی این مسائل شامل:

– کاهش کمیت نظامیان افغانستان

– آموزش نظامیان افغانستان توسط مربیان نظامی پاکستان

– انجام عملیات‌های مشترک نظامی و اطلاعاتی در خاک افغانستان

– فراهم‌سازی کمک‌های تسلیحاتی و فنی برای نظامیان و اطلاعات افغانستان از جانب پاکستان

– ترمیم اسلحه و هواپیماهای نظامی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان توسط پاکستان

– سرکوب جنبش تحفظ پشتون‌ها و دیگر موارد است.

نبیل همچنین مدعی شد که اشرف غنی تعهد سپرده که 7000 زندانی طالبان را نیز آزاد خواهد کرد و برای کاهش انتقادها در نظر دارد با برگزاری لویه‌‍جرگه از مسئولیت این اقدام شانه خالی کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق