خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

آماده‌گی حکومت برای جنگ و چراغ سبز طالبان به مذاکرات

رئیس‌جمهور افغانستان با تأکید بر تعیین سرنوشت این کشور از مسیر انتخابات، اعلام کرد: انتخابات قابل مذاکره نیست و اگر طالبان بخواهد که از مسیر نظامی قدرت را بگیرد برای جنگ آماده هستیم. این در حالی است که طالبان اعلام‌ کردند: ما آماده دوام مذاکرات و در انتظار هیئت طرف مقابل استیم.

با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تشدید جنگ‌ها بسیاری از کارشناسان خارجی و داخلی از آینده مبهم افغانستان سخن گفتند و اظهار داشتند که امکان بروز جنگ‌های داخلی، سقوط حکومت ویا دوام آن وجود دارد.

رییس‌جمهور غنی در این باره در گفت‌وگو با شبکه (PBSO) گفت: «این قابل درک می‌باشد که شرایط جنگی نگران‌کننده است، ما آماده‌ایم و این آماده‌گی، از ماه‌ها پیش جریان داشت.»

وی افزود: کشورهای منطقه اکنون خوشحال هستند که امریکا هیچ نیتی برای ادامه درازمدت ندارد، متعاقباً ما باید گرد هم آییم تا به یک راهبرد امنیتی جمعی برسیم.

رئیس جمهور افغانستان درباره حملات طالبان نیز گفت: «طالبان توانایی حفظ مناطق را ندارد، این گروه حملات پراکنده‌ای انجام می‌دهد. آنها نیروی ویرانگر هستند و نمی‌توانند منطقه‌یی را نگه دارند، ارغنداب تنها جایی است که می‌خواستند نگه دارند اما مردم به ‌شدت از آنها متنفر شده‌اند.»

وی درباره مذاکرات صلح نیز گفت: کلید گفت‌وگوی سیاسی این است که طالبان بپذیرد نظام سیاسی آینده افغانستان بر اساس انتخابات است. اگر این گروه انتخابات را نپذیرد سایر مسایل مانند پیشرفت‌های دو دهه اخیر به ‌ویژه در حوزه زنان، جوانان، اقلیت‌ها و تمام اقشار جامعه زیر سؤال می‌رود.

اشرف غنی خاطرنشان کرد که بدون پذیرش انتخابات از سوی طالبان و ادامه جنگ، حاضر به انتقال قدرت به دولت موقت نیست.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به درخواست طالبان برای کناره‌گیری‌اش از قدرت نیز گفت که او مانع صلح نیست بلکه تمرکز طالبان بر حذفش از قدرت به‌ جای تمرکز بر راه‌حل، تکنیک این گروه برای اتلاف وقت است.

سخنان رئیس جمهور غنی در حالی است که محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه گفته که ما آماده دوام مذاکرات در دوحه و در انتظار حضور هیئت جمهوری اسلامی افغانستان استیم.

آقای نعیم به طلوع‌نیوز گفته است که برای انجام نشست بعدی زمان دقیق مشخص نشده‌است، اما از آماده‌گی‌های هیئت طالبان برای دوام مذاکرات اطمینان می‌دهد: «ما می‌خواهیم که مشکلات از طریق گفت‌وگوها حل گردد.»

محمد نعیم افزود: «در رمضان ما چند بار باهم نشست‌هایی داشتیم، گروپ‌های مختلف ما در ای رابطه با طرف مقابل نشست‌هایی داشتند، تقریبا در همی روزها هم ما د تماس استیم، تماس به شکل مسلسل به شکل دایم در بین ما است، تماس قطع نشده.»

از سویی‌هم، هیئت جمهوری اسلامی افغانستان از آماده‌گی‌ها برای شرکت در مذاکرات دوحه اطمینان می‌دهد.

هیئت طالبان پس از یک ماه وقفه به روز دوم عید به نشستی با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه حاضر شد و بر دوام این نشست‌ها تاکید کرد.

طالبان پس از اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر گفته بودند که در هیچ نشستی در بارۀ مذاکرات صلح شرکت نمی‌کنند.

مولوی قلم الدین، رییس امر باالمعروف و نهی عن المنکر در زمان طالبان گفت: «امریکا از طالبان خواسته‌اند که ما موضوع بندیان‌تان را با حکومت افغانستان در میان گذاشته‌ایم و حل می‌شود و شما هم مذاکرات را آغاز کنید.»

اکنون حضور هیئت جمهوری اسلامی افغانستان برای پیشبرد مذاکرات در دوحه بسیار مهم دانسته می‌شود – هیئتی که اکنون دو عضو آن در دوحه حضور دارند.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی گفت: «طالبان باید هر آنچه که می‌خواهند با ما بحث کنند، بیایند آن موارد را در میز مذاکرات مطرح بسازند و ما از آن استقبال می‌کنیم.”

هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز از آماده‌گی‌ها برای سفر به دوحه و شرکت در مذاکرات صلح اطمینان می‌دهد.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان گفت: «ما با تعهد و جدیت مذاکرات را آغاز کردیم و آماده‌گی کامل برای ادامه مذاکرات داریم.»

گروه طالبان در حالی از جدیت در مذاکرات دوحه اطمینان می‌دهند که دو طرف در سه ماه مذاکره نتوانستند آجندای مذاکرات صلح را توحید کنند، افزایش خشونت‌ها و نبود پیشرفت در مذاکرات میان هیئت‌های طالبان و جمهوریت بارها از سوی شهروندان افغانستان انتقاد شده‌است و اکنون هم رئیس جمهوری از آماده‌گی‌ها برای جنگ سخن می‌گوید.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق