خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

تنش‌ لفظی در مجلس سنا؛ چوکی‌های ادارات دولتی در ارگ خرید و فروش می‌شود

تنش لفظی در سنا از آن جا آغاز شد که نادرخان بلوج ارگ را به خرید و فروش چوکی‌های حکومتی متهم کرد و سپس مسلم‌یار به دفاع از حکومت برخاست.

روز سه‌شنبه (28 ثور) نادر بلوچ گفت: “خرید و فروش چوکی‌ها که در ارگ ریاست جمهوری جریان دارد مایه ناامیدی مردم و نیروهای امنیتی افغانستان شده است.”

به گفته بلوچ مردم افغانستان از نفاق‌افگنی و فساد گسترده رنج می‌برند و رهبران سیاسی و مقام‌های دولتی شعار اجماع ملی سر می‌دهند؛ اما این شعارها ناقص، استخباراتی و در راستای خواست‌های شخصی آنان است و حتی در مورد اکثر فیصله‌های ملی‌شان با مردم مشوره نمی‌کنند.

سخنان بلوچ با واکنش فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا مواجه شد و مسلم‌یار او را ناحق‌گو خطاب کرد. مسلم‌یار گفت که تخطی و مشکلات در حکومت است. درتقرری‌ها به اقارب و دوستان مقام‌های حکومتی در ادارات ترجیح داده می‌شود؛ اما زمانی‌ که یک سناتور می‌آید در تالار و در مقابل مطبوعات می‌گوید که در ارگ خرید وفروش است، پذیرفتنی نیست.

آقای مسلم‌یار افزود: “من سخنگوی ارگ نیستم؛ بلکه رییس سنای افغانستان استم، اما این گب را هم قبول ندارم که ناحق چیزی گفته شود تا یک کسی که ببیند چکچک کند که در ارگ خرید و فروش است.”

او خطاب به سناتور گفت که اگر کدام سند دارد ارائه کند تا مجلس سنا به نهادهای عدلی و قضایی ارجاع کند و نباید در تالار سنا داد و فریاد صورت گیرد.

مسلم‌یار خاطر نشان کرد: “ما نباید نافهمیده برای سقوط نظام تلاش کنیم؛ بیایید در حمایت این نظام بیستیم با وجودی که مشکلات دارد و مشکلات در هر فرد به عنوان انسان وجود دارد. اما باید بدانیم که این نظام متعلق به مردم افغانستان است و مکلفیت مشترک ما حمایت از آن است.”

با این وجود، حنیف حنفی دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: “نافرمانی برخی شخصیت‌های سیاسی از نظام جمهوریت مایه بدبختی مردم افغانستان است. این مملکت تجربه تلخ قدرت طلبی را دیده و تکرار دوباره آن کفر مطلق است و نباید تکرار شود.”

به گفته او، همه سیاسیون باید در زیر چتر جمهوریت منافع ملی کشور را ترجیح دهند؛ زیرا به گفته او، تجربه گذشته بار دیگر مایه بدبختی افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این نیز اتهام‌های فساد به ویژه تقرری‌های سلیقه‌یی و غیرمسلکی متوجه ارگ ریاست جمهوری بوده است؛ اما ارگ همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق