خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

تأکید بر پشتیبانی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی

ناتو: نیروهای خاص افغان را در خارج آموزش می‌دهیم

مک‌کینزی: پیشنهاد مبارزه با تروریزم در افغانستان را به پنتاگون می‌سپارم

بربنیاد خبرنامه‌ که ناتو آن را به نشر رسانده است؛ ستولتنبرگ و مکرون در بارۀ مبارزه با هراس‌افگنی در عراق، منطقه و افغانستان بحث کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در باره افغانستان گفته است که متحدان این سازمان به پشتیبانی‌شان را از افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور ادامه می‌دهند.

دبیرکل ناتو در دیدارش با ایمانول مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، تأکید کرده‌است که ناتو صفحۀ تازه‌ی از همکاری‌ها را با افغانستان باز کرده‌است که شامل سه رکن عمده می‌شود:

او افزود: “نخست می‌خواهیم حمایت‌های ظرفیتی و مشورتی را به ارگان‌های امنیتی افغان فراهم کنیم و کمک‌های مالی را به نیروهای امنیتی افغان ادامه دهیم.”

آقای ستولتنبرگ فراهم‌آوری آموزش‌ها و تعلیمات نظامی در خارج از افغانستان به ویژه به نیروهای عملیات‌های خاص را بخش دوم کمک‌های آینده ناتو به افغانستان عنوان کرد.

او افزود که در بخش سوم، فراهم‌آوری بودجه برای خدمات نظارتی، به شمول حمایت از تداوم فعالیت میدان هوایی کابل، شامل است.

منشی عمومی ناتو گفت که این همه، متحدین ناتو و جامعهٔ جهانی را قادر خواهد ساخت تا به کمک‌های‌شان به مردم افغانستان ادامه داده و در تلاش‌های صلح این کشور سهیم باشند.

روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو به تاریخ اول ماه می آغاز شده و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتمبر سال جاری تکمیل شود.

دیپلمات‌های غربی و مقامات نظامی در تلاش یافتن راه‌های تامین امنیت و حضور غیرنظامی‌شان در افغانستان‌اند و یکی از نگرانی‌های عمده فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل است.

پیش از این، جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده گفته بود که طرح آموزش نیروهای افغان در “سایر موقعیت‌ها” تحت بررسی قرار دارد. اما تا حال ۱۰۰ در صد واضح نشده است.

آقای میلی گفته بود: “این امکان پذیر است. می‌خواهم بگویم که گزینه‌های زیادی وجود دارد و ما تا حال یکی از آن را مشخص نکرده‌ایم، اما زمانی که طرح‌های نهایی خویش را آماده کردیم برای منظوری به وزیر دفاع ارایه خواهیم کرد.”

این در حالی است که مک‌کینزی نیز گفته است: پیشنهاد مبارزه با تروریزم در افغانستان را به پنتاگون می‌سپارم

فرانک مک‌کینزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا می‌گوید که پیشنهاداتش را در مورد چگونگی نظارت و مبارزه با گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان پس از خروج کامل سربازان امریکایی از این کشور، در اوایل ماه جون با وزیر دفاع ایالات متحده در میان می‌گذارد.

به نقل از صدای امریکا؛‌ آقای مک‌کینزی روز چهارشنبه (۲۹ ثور) هنگام سفر به شرق میانه به خبرنگاران گفت که مذاکرات واشنگتن به خاطر حق پرواز طیاره‌های جنگی ایالات متحده بر فراز کشورهای همسایه افغانستان و استقرار نیروهای امریکایی در برخی از این کشورها ادامه دارد، اما به گفتۀ این جنرال امریکایی، این مذاکرات زمانگیر خواهد بود.

به گفتۀ این جنرال امریکایی، اگر ایالات متحده با کشورهای همسایه افغانستان در مورد استقرار نیروهای امریکایی و حق پرواز طیاره‌های جنگی به توافق برسد، یا وضعیت امنیتی در افغانستان تغییر کند، چگونگی کمک امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان نیز تغییر خواهد کرد.

جنرال مک‌کینزی جزییات نداد که چه پیشنهاداتی را به لوید آستن، وزیر دفاع امریکا پیشکش خواهد کرد، اما گفت که تخمین هزینه پرواز‌های منظم طیاره‌های کشفی بر فراز افغانستان را به آقای آستن فراهم خواهد کرد. او افزود که این پروازها به خاطر نظارت از فعالیت گروه‌های دهشت افگن پس از خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان انجام خواهد شد.

این مقام ارشد نظامی ایالات متحده در پیوند به توانایی نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان گفت که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، زمان آن رسیده است تا اردوی افغانستان به پای خود بیستد و نشان بدهد که به تنهایی توانایی جنگ را دارد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای روند مصالحه افغانستان روز سه شنبه در یک جلسه با قانونگذاران امریکایی، احتمال شسکت حکومت و اردوی افغانستان را به دست طالبان پس از خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان رد کرد.

وزارت دفاع افغانستان از تصمیم ایالات متحده در این خصوص استقبال کرده است.

قبلاً نیز نماینده‌گان ویژهٔ اتحادیه‌ اروپا، ناتو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و ایالات متحده به تاریخ هفتم می (۱۷ ثور) در یک اعلامیهٔ مشترک از توافق‌شان پیرامون حمایت متداوم بین المللی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان خبر دادند تا به گفتهٔ آنان این نیروها بتوانند در مقابل تهدیدات خارجی و داخلی از خود دفاع کنند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق