خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

پتریوس و نبیل: طالبان تمایل به راه حل سیاسی ندارند و حکومت مصروف چانه‌زنی‌های باطل است

پتریوس می‌گوید که با آزادشدن 5 هزار زندانی طالبان، این گروه به هرچه از مذاکرات می‌خواست، رسیده است و اکنون آن‌ها به حل دیپلماتیک بحران افغانستان تمایل ندارند. در همین حال نبیل نیز می‌گوید، طالبان با محاصره اقتصادی – اکمالاتی کابل و کنترول شاه‌راه‌ها در تلاش‌اند تا شریان‌های اقتصادی را در اختیار بگیرند.

دیوید پتریوس، رئیس سابق سازمان سیا و فرمانده سابق نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌گوید که طالبان اکنون برای رسیدن به توافقی که منجر به تقسیم قدرت و حل دیپلماتیک بحران افغانستان شود، تمایلی ندارد.

او در تازه‌ترین اظهاراتش گفته، نگران است که مقامات امریکایی از تصمیم برای خروج از افغانستان پشیمان شوند و اظهار داشت که احتمال زیاد وقوع دوباره جنگ‌های داخلی وجود دارد.

پتریوس ادامه داد که پس از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، ممکن است واشنگتن امتیازاتش را برای نظارت کامل اوضاع افغانستان و پیگیری منافع ضد تروریستی خود در این کشور را از دست دهد.

این جنرال بازنشسته امریکایی گفت که واشنگتن هنوز با کشورهای همسایه افغانستان درباره ایجاد پایگاه نظامی به توافق نرسیده است اما اظهار داشت که امکان ایجاد پایگاه در ازبکستان وجود دارد.

پتریوس پیش از این نیز گفته بود که طالبان به مذاکرات باوری ندارند و به همین دلیل حملاتش را تشدید کرده است.

در همین حال رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در باره جنگ و صلح کشور گفته است که طالبان در تلاش محاصره کابل است و حکومت مصروف چانه‌زنی‌های باطل.

وی در رشته توییتی روز یک‌شنبه (دوم جوزا) نگاشت: «طالبان در تلاش اند تا الى ختم خروج نيروهاى خارجى (كه ممكن الى چهارم جولاى ٢٠٢١ تكميل شود)، كابل را در محاصره اقتصادى/اكمالاتى قرار دهند و كنترول بزرگ راه ها (شريان هاى اقتصادى) را در اختيار خود بگيرند؛ اين در حالي است كه حكومت خود را با چانه زنى‌هاى سياسى باطل مصروف ساخته است!»

نبیل افزوده است: «جنگ جارى افغانستان را با ديد ستراتيژيك/راه بردى ببينيد و از مرحله خود خواهى وارد مرحله خود گذرى گرديد، در غير آن چالش ها و مشكلات افغانستان بيشتر خواهد شد.»

به نظر نبیل تلاش طالبان برای کنترل بزرگ‌‌راه‌ها و شریان‌های اقتصادی کشور همچنان جزوی از برنامه سقوط افغانستان است.

این اظهارات نبیل و پتریوس در حالی مطرح می‌شود که طالبان در جریان چهار هفتۀ گذشته چهار ولسوالی را در ولایت‌های بغلان، میدان‌وردک و لغمان تصرف کرده‌اند. پیش‌تر حفیظ الله مصنور عضو هیئت مذاکراتی افغانستان نیز در باره روند صلح گفته بود که طالبان به صلح باور ندارند و می‌خواهند از راه جنگ افغانستان را بگیرند. وی گفته بود حل معضل افغانستان در شرایط کنونی از طریق گفت‌وگو بسیار شانس کم دارد. «زیاد نمی‌توانیم امیدوار باشیم. آنچه که فهم من است هنوز جانب طالبان به جنگ و پیروزی نظامی باور دارند.» «آماده حل مشکل از طریق گفت‌گو نیستند.» این پیام را هم به رئیس جمهور و هم به مشاور شورای امنیت و هم به داکتر عبدالله و خلیلزاد گفتم. منصور به دولت‌مردان گفته است که آماده‌گیِ دفاعیِ بیشتر داشته باشید.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق