خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

بی‌توجهی حکومت و جنگ‌های دوام‌دار در بغلان

  • نویسنده‌: سید نوید شجاعی

بغلان از ولایت‌های است که در طول سال اکثراً جنگ در آن وجود دارد. این ولایت به علت جایگاه جیواستراتژیک‌ش به میدان داغ نبردها میان دولت و طالبان مبدل شده است. از آن‌جای که راه شمال به جنوب از این ولایت می‌گذرد و مسیر رفت‌وآمد مردم و مسیر بازارگانی شمال و جنوب است اهمیت حیاتی برای حکومت و طالبان دارد.

طالبان تلاش می‌کنند که با ایجاد ناامنی در این مسیر قدرت‌نمایی کنند و حیثیت و حاکمیت حکومت را در پیش صدها مسافر و تاجران از بین ببرند و هم با گرفتن محصول از تاجران میلیون‌ها افغانی پول به دست آورند. در ضمن قدرت‌نمایی طالبان در این مسیر جنبه تبلیغاتی نیز برای این گروه دارد.

طالبان خوب می‌دانند که با متوقف‌کردن موترهای بار و مسافر بری حیثیت و حاکمیت حکومت پیش مردم یک پیسه می‌شود و از طرف دیگر این گروه نسبت به حکومت قدرت‌مندتر جلوه می‌کند؛ به همین دلیل تمام تلاش‌شان را می‌کنند که ه پول به دست بیاورند و هم مشروعیت حکومت را مخدوش کنند.

از طرف دیگر نیز حکومت در اقدامات واکنشی می‌خواهد که این شاه‌راه را در اختیار خویش بگیرد؛ بنابراین جنگ همواره در بغلان جریان دارد و سبب شده است که بسیاری از بغلانی‌ها از مناطق‌شان بی‌جا شوند.

طالبان در چشمه شیر و کیله‌گی با حمله بر پسته‌های امنیتی نیروهای امنیتی را به ععقب می‌زنند و موترهای باربری را متوقف می‌کنند و از آن‌ها محصول می‌گیرند و حکومت نیز در اقدام واکنشی با تجدید قوا برای گرفتن ساحات از دست‌رفته‌اش با طالبان وارد جنگ می‌شوند و هیچ‌گاه هم برای پاک‌سازی کل بغلان اقدام آنچنانی نمی‌کند. گاهی هم دیده می‌شود که نیروهای امنیتی در پاسگاه‌های‌شان است و در 200 – 300 متری آن‌ها طالبان از موترهای باربری محصول می‌گیرند. طالبان حمله می‌کنند و حکومت عقب‌نشینی؛ سپس حکومت برای واپس‌گیری حمله می‌کنند و طالبان به قریه‌ها عقب‌نشینی. نه حکومت برای پاکسازی اقدام آنچنانی می‌کند و نه هم طالبان توان گرفتن این منطقه را در دراز مدت دارند؛ در نتیجه این دوری است که از چندین سال به این سو همچنان می‌چرخد و جنگ را نیز در بغلان می‌چرخاند.

بسیار واضح است که عامل جنگ در بغلان حضور طالبان در این منطقه است و ناتوانی حکومت در امر تأمین امنیت. این در حالی است که سرپرست وزارت امور داخله گفت: «در ولایت‌های لغمان و بغلان، جنگ عامل ناامنی نبوده‌است.» خنده‌دارترین گپ تاریخ! وقتی جنگ عامل ناامنی نیست پس صلح عامل ناامنی است؟

سرپرست وزارت امور داخله ناامنی‌های اخیر را در لغمان و نیز در بغلان، برخاسته از جنگ نمی‌داند.

حیات‌الله حیات – سرپرست وزارت امور داخله روز سه‌شنبه در مجلس نماینده‌گان گفت:«بغلان و لغمان، هردو با جنگ ناامن نشده‌اند، متأسفانه! در این‌جاها عوامل دیگری بودند که ما دقیق کار می‌کنیم و تاحال جلو این توطئه را گرفته‌ایم.»

در این میان، ریاست امور مهاجرین بغلان می‌گوید که جنگ‌ها در این ولایت، ماه‌هاست که هزاران خانواده را از چندین ولسوالی، بی‌جا ساخته‌اند.

شریف‌الله شفق – رییس امور مهاجرین بغلان:«بیش از پانزده هزار فامیل بی‌جا شده که متأسفانه این ارقام بسیار درشت است و این فعلاً در حالت افزایش است.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق