خبرهای مرتبط

جمع

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

افغانستان او پاکستان کې د ګوزڼ ضد واکسيناسیون پيل شوی

په افغانستان کې نن (دوشنبې) ماشومانو ته د ګوزڼ...

مجاهد: حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به...

طالبان و ادامه جنگ نیابتیِ اعلام‌نشده پاکستان در افغانستان

محب: طالبان جنگ نیابتی اعلام نشده پاکستان را در افغانستان ادامه می‌دهند.

مشاور شورای امنیت افغانستان پیشتر گفته بود که از یک سال به این‌سو طالبان با رهبرشان ملاقات‌ نکرده‌اند و احتمال دارد که ملا هبت الله کشته شده باشد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گفت که طالبان ارادۀ صلح ندارند و جنگ نیابتی اعلام نشده پاکستان را در این کشور ادامه می‌دهند.

آقای محب بعد از ظهر روز شنبه (۸ جوزا) در یک نشست خبری مشترک با سایر مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان اظهار داشت که طالبان توانایی تصمیم‌گیری را ندارد و بر اساس خواست پاکستان جنگ را در افغانستان ادامه می‌دهد.

هرچند طالبان خبر مرگ یا کشته‌شدن رهبرشان را رد کرده‌اند اما تا هنوز فیلمی که گواه زنده‌بودن وی باشد به دست‌رس رسانه‌ها قرار نگرفته است.

حمدالله محب در باره اینکه طالبان استقلال اراده ندارند گفت: رهبران گروه طالبان صلاحیت ندارند که به میز گفت‌وگو حاضر شوند.

وی افزود که طالبان به دستور “باداران” خود عمل می‌کنند: “کسانی که طرفدار جنگ هستند و فکر می‌کنند که از راه جنگ پیروز می‌شوند، طالبان هستند. طالبان تا هنوز به میز مذاکره حاضر نشده‌اند، به خاطری که آنها به این باور نیستند که مذاکره برای‌شان راه حل است. آنها تنها جنگ را می‌شناسند و دیگر به هیچ چیزی باور ندارند.”

آقای محب با اشاره به نشست ترکیه گفت این نشست به دلیل عدم حضور نمایندگان گروه طالبان متوقف شده است.

او افزود که گفت‌وگوها پیرامون صلح در شورای عالی دولت نیز ادامه دارد و اجماع سیاسی برای دفاع از افغانستان و جمهوریت و پی‌گیری روند صلح در این شورا میان سیاسیون وجود دارد.

چندی پیش نیز پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و سرکوب اقوام پشتون و بلوچ کرده بود و پاکستان نیز در واکنش به این اتهامات محب وی را تحریم کرده است.

او در سخنرانی در روز عید فطر در جلال‌آباد در شرق کشور گفته بود که پاکستان هیچ «عزت و افتخاری» ندارد و از نام‌های تاریخی افغانستان مانند غزنویان و غوریان روی تسلیحات خود برای ترساندن هند استفاده می‌کند. او همچنان پاکستان را به سرکوب اقوام پشتون، بلوچ و سندی متهم کرده بود.

به گزارش صدای آمریکا این مقام ارشد حکومت پاکستان که اسمش فاش نشده است، گفته است که پاکستان از این پس روابط دوجانبه‌ای با مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت.

محب نیز در واکنش به تحریم پاکستان از این کشور خواست که دست از حمایت گروه‌های تروریستی بردارد.

آقای محب در یک نشست خبری به گزارش‌های پخش شده در باره قطع روابط رسمی پاکستان با او، واکنش تندی نشان داد و گفت که پاکستان روابط خوبی با افغانستان ندارد.

او گفت: “اول رابطه با پاکستان قطعاً تاثیر زیادی ندارد. رابطه با پاکستان تا حالا هم خوب نبوده. اگر می‌خواهند که روابط خوب شود، با تروریستانی که در پاکستان حضور دارند، روابط خود را قطع کنند. بیایند سر روابط خوب و حسنه با دولت جمهوری اسلامی افغانستان بسازد، به جای گروه‌های تروریستی و گروه‌هایی که تمام روز تشنج و بدبختی را به افغانستان می‌آورند.”

آقای محب با اشاره به حمله به مکتب سیدالشهدا در دشت برچی کابل و همچنین رویداد خونین اخیر در لوگر، لغمان، هلمند و قندهار گفت کدام یک از این رویدادها نشان‌دهنده “روابط خوب پاکستان با افغانستان” است.

مقام‌های دولت افغانستان هرازگاهی چنین اتهامی را علیه پاکستان مطرح کرده‌اند، اما دولت پاکستان این ادعا را تکذیب کرده‌ است.

به دنبال اظهارات محب، پاکستان نجیب‌الله علی‌خیل سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق