خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

وضعیت بد امنیتی؛ استولتنبرگ: به حضور غیرنظامی در افغانستان ادامه می‌دهیم

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که این سازمان پس از خروج نظامیانش از افغانستان نیز به حضور غیرنظامی در این کشور ادامه خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه (۱۰ جوزا) در یک نشست خبری پیش ار نشست وزیران دفاع و خارجه کشورهای ناتو گفت که اوضاع امنیت افغانستان “بسیار دشوار و چالش برانگیز است.”

دبیرکل ناتو گفت که خروج نظامی از افغانستان به معنی قطع ارتباط با این کشور نیست و ناتو حضور غیرنظامی در این کشور را حفظ خواهد کرد.

وی افزود که تصمیم خروج کامل نظامیان ناتو از افغانستان خطراتی را در پی خواهد داشت اما البته حضور در افغانستان نیز بی‌خطر نیست و ممکن است باعث افزایش خشونت‌ها شود. بنابر این، ما تصمیم گرفتیم که مأموریت خود را (در افغانستان) تا چند هفته، به پایان برسانیم. من فکر می‌کنم که ما باید درک کنیم که هدف این نبود که برای همیشه در افغانستان بمانیم. “

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه حضور نظامی ناتو در افغانستان به صفر خواهد رسید، ادامه داد که ماموریت غیرنظامی این سازمان برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان و آموزش و مشاوره به آن‌ها ادامه خواهد داشت.

او بار دیگر تأکید کرد که ناتو بودجۀ نیروهای افغان را تأمین خواهد کرد و “اطمینان حاصل خواهد کرد که ما مقدار قابل توجهی پول به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص می‌دهیم.”

او تأکید کرد که پیش از این نیز شمار نیروهای خارجی از ۱۰۰ هزار به ۱۰ هزار تن، کاهش یافت.

استولتنبرگ گفت: با پایان ماموریت نظامی ناتو، در حال افزایش حمایت از افغانستان به روش‌های دیگر هستیم. اول از همه، ما حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم تا به نهادهای امنیتی افغانستان مشاوره دهیم و ظرفیت‌سازی کنیم، ما قصد داریم برای نیروهای امنیتی افغان آموزش‌های خارج از کشور ارائه دهیم.

او افزود که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، افغانستانی‌ها باید مسئولیت کامل آیندۀ‌شان را خودشان، برعهده گیرند.

پیش از این، مقام‌های پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کردند که ۲۵ درصد از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تکمیل شده‌است.

در ماه اپریل سال روان میلادی، جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، از افغانستان بیرون خواهند شد.

هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی، تلاش‌ها برای از سرگیری گفتگوهای متوقف شدۀ صلح در دوحه و تشکیل شورای عالی دولت، افزایش یافته‌اند.

با این همه، خشونت‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان در ۱۸ ولایت کشور، ادامه دارند.

روز دوشنبه، اسدالله خالد، وزیر دفاع ملی می‌گوید که پشتیبانی هوایی نیروهای خارجی حتا پس از پایان حضور نظامی نیروهای خارجی، از نیروهای افغان ممکن ادامه یابد.

اسدالله خالد که پس از چند ماه به‌کشور برگشته‌است، امروز دوشنبه در مراسم فراغت نیروهای ویژۀ ارتش گفت که نظامیان کشور اجازه سقوط هیچ بخش کشور را نخواهند داد.

آقای خالد بیان داشت: “نه این وطن به دست دشمن سقوط می‌کند. ما تجربۀ خوب داریم و به هیچ‌کس این اجازه را نمی‌دهیم که باعث از هم پاشی اردو شود.”

او افزود: “دنیا و ناتو با ما قرارداد دارد. حتا در موقع ضرورت – هرگاه ما بخواهیم و ضرورت داشته باشیم – شاید قوت‌های هوایی آن‌ها با ما در جایی‌که ضرورت است، کمک کند.”

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق