خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

ادامه خشونت‌ها؛ کشته‌ و زخمی‌شدن بیش از 30 تن ملکی در یک‌شبانه‌-‌روز

حامد کرزی انفجار کابل را عمل نابخشودنی و ضد انسانی خواند

شام‌گاه روز سه‌شنبه دست‌کم ده غیر نظامی در دو انفجار بر موترهای شهری در کابل جان باختند. بر اساس گزارش‌های تأییدشده، انفجار اولی بر یک واسطه نوع کاستر در نزدیکی مسجد اهلبیت از مربوطات حوزه سوم امنیتی شهر کابل رخداد.

گزارش‌هایی هم وجود دارد که انفجار دومی نیز در محل رویداد اولی رخ داده، ولی منابع رسمی تاکنون آن را تائید نکرده‌اند.

در این حملات هشت غیر نظامی کشته و چهارده تن دیگر زخمی شدند. در همین حال، گواهان رویداد شمار قریانیان را در حدود سی تن می‌گویند.

به گزارش رسانه‌ها باز هم در اثر انفجار بر کاروان نیروهای امنیتی در جلال‌آباد؛ ۲ غیرنظامی روز چهارشنبه جان باخته‌اند و ده تن دیگر زخمی‌ شده‌اند.

این انفجار حوالی ساعت ده صبح دیروز در منطقۀ بارگینو در ساحه حوزۀ چهارم شهر جلال‌آباد هنگامی رخ داد که یک کاروان نیروهای صفر ۲  امنیت ملی از آن محل می‌گذشت.

به گفته سخنگوی والی ننگرهار، از تلفات نیرو‌های امنیت ملی در این انفجار، گزارشی در دست نیست.

تاکنون هیچ گروهی به‌شمول طالبان مسؤولیت این انفجار را به عهده نگرفته‌است.

این در حالی است که چهار روز پیش، موتر حامل محصلان و استادان پوهنتون البیرونی در مربوطات ولایت پروان هدف انفجار ماین قرار گرفت که در آن، چهار نفر کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

از سویی هم دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از ثبت تلفات سنگین غیرنظامیان خبر داده و بر ضرورت فوری کاهش خشونت، پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان و تلاش همۀ جوانب برای محافظت از غیرنظامیان تاکید کرده است.

یوناما عصر روز سه‌شنبه گفته است که بسیاری از غیرنظامیان در نتیجۀ درگیری‌ها اردوی ملی و طالبان، حملات هوایی اردوی ملی افغانستان و مواد منفجره مخالفان مسلح دولت قربانی می‌شود.

در اعلامیۀ یوناما آمده است: “یوناما یافته‌های خود را با طرفین در میان می‌گذارد و از آنها می‌خواهد تا همه اقدامات را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند.”

این خون‌ریزی‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که هر روز جهان و افغانستان آن را تقبیح می کنند. در این میان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان حمله تروریستی بر بس شهری در شهر کابل را که در نتیجه آن شماری از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند را به شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کند.

کرزی در یک اعلام مطبوعاتی این عمل را نابخشودنی و غیر انسانی و غیر اسلامی خواند و یکبار دیگر از طرف‌های افغانی درگیر در جنگ خواست تا با آغاز مجدد گفتگو‌های صلح و تلاش برای کامیابی سریع آن به خونریزی در کشور خاتمه دهند.

این در حالی است که هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان روز سه‌شنبه برای از سرگیری مذاکرات با هیئت طالبان عازم دوحه شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق