خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

تسریع روند خروج نیروهای خارجی؛ سنتکام از تکمیل‌شدن 30 تا 44% روند خروج خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا (سنتکام) اعلام کرده که از آغاز زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تاکنون روند خروج نظامیان و تجهیزات نظامی از این کشور، میان ۳۰ تا ۴۴ درصد تکمیل شده است.

به گفتۀ سنتکام، این شمار نیروها به گونۀ منظم و مسئولانه، از افغانستان بیرون شده‌اند.

سنتکام روز گذشته، سه‌شنبه یازدهم جوزا، در توییتی با اشاره به تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان نوشته است که از آن زمان تاکنون، وزارت دفاع معادل ۳۰۰ هواپیمای بوئینگ سی-۱۷ محموله از افغانستان خارج کرده و حدود ۱۳ هزار قطعه از تجهیزات را در اختیار نماینده‌گی تجهیزات دفاعی امریکا قرار داده است.

فرماندهی مرکزی امریکا افزوده که واشنگتن هم‌چنان شش مرکز را به گونۀ رسمی به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است. فرماندهی مرکزی امریکا گفته است که روند انتقال دیگر پایگاه‌های نظامی در آینده انجام خواهد شد.

قرار است نیروهای امریکایی تا دو هفته دیگر پایگاه نظامی بگرام را به حکومت افغانستان واگذار کنند.

در همین حال پنتاگون می‌گوید که روند خروج نیرو‌های‌شان را از افغانستان سرعت می‌بخشند.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز می‌گوید که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سرعت یافته است و تا کنون 30 تا 44 در صد از این نیروها افغانستان را ترک کرده‌اند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در نشست خبری گفته است که صدها نیروی امریکایی در ده‌ها پرواز به امریکا بازگشته‌اند، تعداد زیادی از تجهیزات جنگی امریکا انتقال داده شده و مقداری از تجهیزات جنگی امریکا به نیروهای امنیتی افغان سپرده شده است.

وی در ادامه افزوده است که پایگاه نظامی بگران در 20 روز آینده به نیروهای امنیتی افغان سپرده شده و روند خروج سرعت بیشتر خواهد یافت.

پایگاه نظامی بگرام از مهمترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی در منطقه است که در طول ماموریت 20 ساله نظامیان امریکایی در افغانستان مهمترین عملیات‌ها از آنجا مدیریت می‌شد.

این درحالی است که پیش از این امریکا اعلام کرد که در صورت توافق ترکیه صدها نیروی این کشور برای حفاظت از کابل و سفارت امریکا، افغانستان را ترک نخواهند کرد.

از سوی هم ایالات متحده به دلیل بی‌اعتمادی که نسبت به طالبان دارد در تلاش آن است تا پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه ایجاد کند.

امریکا همچنان در این اواخر همواره تاکید کرده است که به کمک‌های خود پس از خروج نیز با نیروهای امنیتی افغانستان دوام می‌دهد، طوری که بودیجه تسلیحاتی افغانستان را ۳ میلیون دالر افزایش داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ماه حمل ام‌سال اعلام کردند که نیروهای‌شان را تا یازدهم سپتامبر از افغانستان بیرون می‌کنند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق