خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

ادامه تلاش‌ها برای صلح در افغانستان

اتحادیه اروپا، چین و پاکستان خواستار آتش‌بس فوری شدند

نماینده اتحادیه اروپا در آینده نزدیک به دوحه می‌رود

در حالی که گفت‌وگوهای صلح افغانستان پس از چند ماه بار دیگر قرار است در دوحه آغاز شود؛ قرار است نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان برای بهبود مذاکارت در آینده نزدیک به دوحه برود. در همین حال چین و پاکستان خواستار آتش‌بس جامع و توقف خشونت در افغانستان شده‌اند.

توماس نیکلسون، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان روز جمعه (۱۴ جوزا) در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که برای بحث و گفت‌وگو در بارۀ روند صلح، در آیندۀ نزدیک عازم دوحه خواهد شد.

نیکلاسون گفت که خشونت‌ها پس از توافق صلح امریکا با طالبان و اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان بیشتر شده است و این خشونت‌ها باید متوقف شوند.

او افزود کسانی که در حمله‌های هراس افگنانه بر غیرنظامیان همچون حمله بر دانش آموزان مکتب سیدالشهدا دست دارند باید شناساسی شوند.

آقای نیکلسون گفت، طرح‌ها و پیشنهادات حکومت افغانستان در بارۀ صلح به آنان رسیده است؛ اما از جانب دیگر گفت‌وگوکننده، تاکنون هیچ‌طرح یا پیشنهاد مکتوب‌شده به آن‌ها ارایه نشده است.

وی افزود، در حالی‌که نیروهای خارجی در حال ترک افغانستان هستند و حکومت افغانستان به خواست طالبان مبنی به آزادکردن زندانیان‌شان پاسخ مثبت داد و شمار زیادی از آنان را آزاد کرد، اما گفت‌وگوهای صلح تاکنون هیچ پیش‌رفتی نکرده است.

او در این باره گفت: «خواست اول ما آتش بس فوری و همه جانبه است. این تنها از بهر این نیست که به سود ماست، بل از بهر آن است که همه افغانان رنج می‌برند. مورد دوم این است که با کاهش سطح خشونت‌ها و با توافق روی آتش‌بس، شما یک تعهد را نشان می‌دهید و نشان می‌دهید که برای مذاکره جدی استید.»

اقای نیکلاسون گفت: «نیروهای نظامی در حال بیرون‌شدن استند اما همکاران توسعه‌یی و اتحادیه اروپا آماده‌اند که به همکاری‌شان با مردم و حکومت افغانستان ادامه بدهند.»

در همین حال، افغانستان، پاکستان و چین خواهان آتش‌بس فوری و آغاز گفت‌وگوهای معنادار میان دولت و طالبان شدند.

وزیران خارجۀ چین و پاکستان حمایت اسلام آباد و پکینگ را از تلاش‌های صلح افغانستان بار دیگر ابراز کردند.

شاه محمود قریشی و وانگ یی در نشست سه جانبه با محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در بارۀ روند صلح این کشور و مسائل دیگر روز پنجشنبه بحث کردند.

آنها در اعلامیۀ مشترک خواستار آتش‌بس جامع و توقف خشونت در افغانستان شدند.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت: “در این اعلامیه با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روی برداشتن گام‌های عملی از جانب این کشورها در راستای تحقق خواست مردم و دولت افغانستان برای استقرار آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات معنی‌دار صلح، تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان، توافق صورت گرفت. در تطبیق تعهدات کشورها برای مبارزه مشترک علیه تروریزم، علیه جرایم سازمان یافته، علیه ویروس کرونا و همچنان عملی‌شدن قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شد.”

به دنبال آغاز این روند میزان خشونت‌ها در افغانستان دیگر هم افزایش یافت و جنگ و درگیری شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی در چندین ولایت صورت گرفت.

برخی از روزنامه‌های پاکستانی از وزیر خارجۀ آن کشور نقل کرده که در نشست سه جانبه گفته است که برای دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان به طور مشترک کار می‌کنند.

در این حال اسفندیارولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان در توییترش نوشته که اگر تمام قوت‌ها به شمول پاکستان کردارشان را ادا نکنند انسان‌کشی دیگر هم افزایش خواهد یافت و این وضعیت به گفتۀ او تنها در افغانستان محدود نخواهد ماند. او خواسته است که پاکستان با در نظرداشت حالات جدید پالیسی خود را واضح کند.

وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین در حالی خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شده‌اند که طالبان هنوز به درخواست‌های قبلی در این باره پاسخ مثبت نداده و گفته‌اند که در باره آتش‌بس بعد از پیشرفت مذاکرات صلح بحث خواهد شد.

این در حالی است که نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت، با وجود این‌که آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها یکی از پیش‌شرط‌های آغاز گفت‌وگوهای صلح بود، اما هم‌زمان با آغاز روند صلح خشونت‌ها در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر، آقای نیکلسون گفت، خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای قطع رابطه با این کشور نیست؛ بل‌که روابط دیپلماتیک آنان با افغانستان ادامه می‌یابد و تعهد و پالیسی آنان نسبت به این کشور تغییر نخواهد کرد.

آقای نیکلسون ‌افزود که در هفته‌های آینده به پاکستان سفر خواهد کرد و در این سفر در بارۀ روند صلح افغانستان و دیدگاه پاکستان در بارۀ آن، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق