خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

افزایش تلفات غیر نظامیان همزمان با فرایند خروج قوای خارجی و تشدید ‘حملات طالبان’

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که از آغاز روند خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به این‌سو، گروه طالبان ۱۴۵۵ حمله را انجام داده است.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا روز شنبه، پنجم جون (۱۵ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که در این حملات، جنگجویان طالبان تلفات زیادی را متقبل شده‌اند.

آقای اندر افزود که در بیش از یک ماه گذشته، نظامیان افغان از ۶۳ انفجار طالبان در بخش‌های این کشور جلوگیری کرده‌اند. او اضافه کرد که طالبان پس از امضای توافقنامه صلح دوحه به جای پیش‌برد گفتگوهای بین‌الافغانی به ادامۀ جنگ در افغانستان تمرکز کرده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که در این حملات طالبان بیشتر به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

بر اساس معلومات شورای امنیت ملی افغانستان در تنها در یک هفته گذشته، ۶۳ غیرنظامی از سوی طالبان در بخش‌های این کشور کشته و ۱۲۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای اندر تاکید کرد که این غیرنظامیان در نتیجۀ حملات تهاجمی و انفجار ماین‌های کنار جاده در ۲۷ ولایت این کشور کشته و زخمی شده‌اند که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

در این حال، کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان از افزایش تلفات به غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته است که بیشتر این تلفات ناشی از انفجار ماین بوده است.

شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون در صفحۀ توییترش نگاشته است که اگر طالبان به جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در این کشور متعهد‌اند، باید استفاده از ماین را متوقف کنند.

خانم اکبر بار دیگر بر تامین آتش‌بس در این کشور تاکید کرده و خواستار توقف جنگ در افغانستان شده است. او افزوده که باید دو طرف به جای ادامۀ خشونت‌ها، به گفتگوهای صلح ادامه دهند.

این در حالی است که در روزهای اخیر کابل و اکثر ولایات افغانستان شاهد انفجار ماین‌های کنار جاده و مقناطیسی بوده‌اند که به گفتۀ مقام‌ها، در این رویدادها، بیشتر به غیرنظامیان تلفات وارد شده است. پیش از این کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان گفته بود که تنها در ماه گذشتۀ میلادی، ۲۸۰ غیرنظامی، به شمول ۱۰۹ کودک در نقاط مختلف افغانستان در نتیجه رویدادهای ضد امنیت کشته شدند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق