خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

اوج گیریِ کرونا، چالش کمبود آکسیجن و توقف 15 کارخانه تولید آکسیجن

با اوج گرفتن موج سوم کرونا در کشور و مراجع مردم به مراکز صحی، وزارت صحت می‌گوید که شفاخانه‌ها با کمبود آکسیجن مواجه شده‌اند. این وضعیت بحرانی در حالی است که 15 کارخانه تولید آکسیجن نیز بنابر کمبود برق و کمبود منابع مالی و … از فعالیت باز مانده‌اند.

وحید مجروح سرپرست این وزارت در صفحه فیسبوک خود نوشته که با اوج‌گرفتن موج سوم ویروس کرونا، مراجعه مردم به مرکزهای صحی در مقایسه با موج اول این ویروس ۵ تا ۷ درصد افزایش یافته است.

آقای مجروح با اشاره به تهدید بحران کرونا هشدار داده که “ظرفیت تولید آکسیجن در کشور محدود است. درک کنید. همکاری کنید. تا حد امکان در خانه بمانید. هشدار و پیام‌های بحران کرونا را جدی بگیرید.”

در حالی که سکتور صحت افغانستان با کمبود آکسیجن برای بیماران کرونا روبه‌رو است، فدراسیون اتاق‌های افغانستان می‌گوید که از مجموع ۳۰ کارخانه تولید آکسیجن در کشور، ۱۵ کارخانه به علت کمبود برق، کمبود منابع پولی و چالش‌های دیگر، از فعالیت باز مانده‌اند.

این فدراسیون می‌افزاید که در یک سال اخیر ۱۵ کارخانه تولید آکسیجن به علت چالش‌های زیاد در کشور با رکود روبه‌رو شده‌اند.

آنان می‌گویند که با وجود وعده‌های حکومت اکنون هم برق کافی به شماری از کارخانه‌های تولید آکسیجن نمی‌رسد و شماری از کارخانه‌داران به علت نارسایی‌های پولی، تولید ندارند.

از سویی هم شماری از مریضداران در پایتخت با شکایت از کمبود آکسیجن در بازار‌ها می‌گویند که در سه روز اخیر بهای هر بالون آکسیجن از ۵۰۰ افغانی به ۱۵۰۰ افغانی رسیده است.

کارگران یکی از کارخانه‌های تولید آکسیجن درپایتخت می‌گویند که با وجود کار شبانه-روزی، نمی‌توانند تقاضای تمام مشتریان‌شان را به آکسیجن برطرف سازند.

در همین حال، دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر کمبود آکسیجن جدی‌ترین چالش در افغانستان است: “کمبود آکسیجن جدی‌ترین مشکل در حاضر در افغانستان است. تلاش می‌شود که آکسیجن تامین شود. چون بیشتر واقعات ما به آکسیجن نیاز دارد.”

در همین حال، وزارت خارجه افغانستان از کشورهای همسایه و منطقه خواهان کمک‌های فوری تجهیزات صحی از جمله آکسیجن شده است.

گران هيواد، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که محمدحنیف اتمر وزیر خارجه این کشور، روز جمعه از سفیران و جنرال‌کنسول‌های افغانستان در کشورهای منطقه خواسته که برای جلب کمک‌های صحی تلاش کنند.

در عین حال عبدالله داوری، داکتر شفاخانه کووید۱۹ افغان‌جاپان گفته که در تمام شفاخانه‌هایی که بیماران کووید۱۹ بستری هستند، با کمبود آکسیجن روبه‌رو اند: ” شفاخانه‌های علی جناح، صلیب سرخ و دیگر شفاخانه‌های شخصی هم با کمبود آکسیجن روبه‌رو هستند. تمام بیماران کووید۱۹ که بستری هستند به آکسیجن نیاز دارند. از هر راه ممکن و به هر وسیله که می‌شود باید آکسیجن شفاخانه‌ها تامین شود.”

از سوی دیگر، محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در پیام تازه‌ گفته که دولت افغانستان تلاش می‌کند که ظرفیت شفاخانه‌ها افزایش یابد و خسارات ناشی از کرونا نیز به حداقل برسد و زنده‌گی به حالت عادی برگردد.

افغانستان در حال حاضر با موج سوم ویروس کرونا روبه‌رو است. براساس ارقام وزارت صحت عامه، ۱۲۷۲ تن در ۲۴ ساعت گذشته به ویروس کرونا متبلا شده‌اند و ۴۱ تن به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

در افغانستان تا حالا بیش از ۷۹ هزار تن به ویروس کرونا متبلا شده و نزدیک به ۳۱۵۰ تن از اثر بیماری کووید۱۹ در این کشور جان باخته‌اند.

اما گفته شده که ممکن آمار غیر رسمی افراد مبتلا به ویروس کرونا و جان باختگان بیماری کووید۱۹ در افغانستان بیشتر از ارقام رسمی باشد که وزارت صحت عامه آن را پخش کرده است.

برعلاوه بسته‌‌شدن تالارهای عروسی، در ۱۶ ولایت افغانستان برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مرکزهای آموزشی برای دو هفته مسدود شده‌اند. اما با توجه به شیوع سریع این ویروس، نگرانی‌های وجود دارد که ممکن اقدام‌های جدی‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق