خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اردوی امریکا برای برگشت به افغانستان آماده‌گی می‌گیرد

پارلمان اروپا: طالبان ادامه جنگ را به مذاکره با دولت افغانستان ترجیح می‌دهد

خروج سربازان بین المللی از افغانستان پایان نیافته است، اما ایالات متحده امریکا بار دیگر برای برگشت به این کشور آماده‌گی می‌گیرد. نگرانی از  خطر حضور شبکه القاعده، دلیل مهم در این مورد عنوان شده است. در همین حال پارلمان اروپا نیز می‌گوید که طالبان ادامه جنگ را به مذاکره با دولت افغانستان ترجیح می‌دهد.

رونالد مولتری، معاون وزارت دفاع ایالات متحده در بخش استخبارات و امنیت این کشور روز جمعه به وقت محل در نشست استماعی پارلمان، آماده‌گی برای برگشت احتمالی به افغانستان را تائید کرده است.

این در حالی است که پارلمان اروپا اعلام کرده که طالبان مخالف روند صلح است و برای تصرف کامل افغانستان از طریق تشدید جنگ و استفاده از نیروی نظامی تلاش می‌کند.

مولتری افزود که بخش کاری دفترش در این راستا کار می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات را از ۲۰ سال عملیات در افغانستان، برای موارد مهم، آماده نگه دارد.

مایک والتس، نماینده پارلمان و سرباز پیشین در افغانستان، در این نشست استماعی در  باره برگشت دوباره به افغانستان توضیح داد: «احتمال بسیار قوی وجود دارد که ما مجبور به برگشت شویم، (به این دلیل) که القاعده در حال پیشِ روی طالبان، بار دیگر ظاهر شوند و اینکه آنها ایالات متحده امریکا را مورد حمله قرار خواهند داد.» او افزود که به این  دلیل، باید اردو تجهیز شود و اطلاعات ضروری را در دست داشته باشد.

مولتری، بعد از آن گفت: «این دقیقاً چیزی است که ما به آن فکر می‌کنیم. ما کسانی هستیم که در این مورد تلاش می‌کنیم تا مطمئن سازیم که سازمان‌های اطلاعاتی روی آن تمرکز می کنند.»

در همین حال پارلمان اروپا نیز با ابراز نگرانی از تشدید جنگ‌ها و ایجاد خلا در پی خروج نیروهای حمایت قاطع از افغانستان با صدور قطعنامه‌ای اظهار داشت که مذاکرات بین‌الافغانی به بن‌بست رسیده و تصمیم آمریکا و ناتو مبنی بر خروج نیروهای‌شان از افغانستان می‌تواند خطر تشدید درگیری‌های داخلی و ایجاد خلأ را در پی داشته باشد که در بدترین حالت، ممکن است توسط طالبان پُر شود.

در این قطعنامه 27 ماده‌یی آمده است که حملات طالبان، با هدف تصرف مناطق تحت کنترل دولت، از زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به طور قابل توجهی افزایش یافته و این گروه منتظر خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

پارلمان اروپا با شکننده و بی‌ثبات خواندن وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، درباره چشم‌انداز آینده افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته در این کشور ابراز نگرانی کرد.

قطعنامه می‌افزاید که در 20 سال گذشته حدود 150 هزار نفر به دلیل جنگ جان خود را از دست داده‌اند که از این میان 35 هزار نفر غیرنظامی بوده‌اند.

پارلمان اروپا از طالبان نیز خواست که فوراً حملات علیه غیرنظامیان را متوقف کند و به طور کامل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد.

در این قطعنامه از کمیسیون اقدامات خارجی پارلمان اروپا نیز خواسته شده است تا هرچه زودتر استراتژی جامعی را برای همکاری آینده با افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی آماده کند و به این نهاد ارائه دهد.

وضعیت شکننده افغانستان پس از آن شکننده‌تر شد که رئیس جمهور جو بایدن در ماه اپریل، علی رغم سفارش‌های اردو تصمیم گرفت که همه سربازان کشورش را تا ۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

تا به حال حدود نیمی از سربازان ایالات متحده امریکا افغانستان را ترک کرده‌اند. کارشناسان هراس دارند که طالبان اسلام‌گرای افراطی بدون حضور سربازان غربی، در جنگ داخلی، باردیگر قدرت را به دست گیرند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق