خبرهای مرتبط

جمع

حکومت سرپرست: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت ندارد

وزیر دفاع حکومت سرپرست به تازه‌گی گفته است که...

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

یک‎دانه تخم مرغ ۱۰۰ افغانی در قرارداد غذای شبانه‌‎روزی مرکزهای تداوی کرونا

قیمت یک‌ دانه تخم مرغ در قرارداد غذای شبانه‌-روز پرسونل و بیماران مرکزهای تداوی کرونا در کابل 100 افغانی تعیین شده است.

بلال خداداد، گزارش‎گر مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک در یافته‌هایش نشان می‌دهد که در مینوی غذای داکتران و بیماران مرکزهای تداوی کرونا، قیمت سه وقت نان داکتران ۳۰۰ افغانی و از بیماران ۲۰۰ افغانی تعیین شده؛ اما تفاوت این ۱۰۰ افغانی در مینوی غذای (داکتر و بیمار) تنها یک‎دانه تخم مرغ است که بهایش در بازارهای سراسر کشور کمتر از 9 افغانی است.

این قرارداد به‌ ‎تاریخ ۹ جوزای ۱۳۹۹خ. میان وزارت صحت‎‌عامه و هوتل انترکانتیننتال به‎ ‌ارزش مجموعی بیش‎از ۲۷ میلیون افغانی برای یک سال مالی عقد شده‌‎است.

درحالی ‎که فهرست پروژه‌‎های کرونایی در دیتابیس اداره‎‌ی ملی تدارکات، وضعیت این قرارداد را «تحت‎کار» نشان داده؛ اما مسئولان در شفاخانه‌‎ افغان-جاپان می‎گویند که این قرارداد در ماه میزان سال گذشته به ‎‌دلیل کیفیت پایین و ناوقت رساندن غذا به شفاخانه، فسخ شده‌‎است.

داکتر خادم‌‎علی عاطفی، مسئول پروژه‌‎های افغان-جاپان در گفت‎وگو با خبرنگار پیک، از تفاوت ۱۰۰ افغانی بهای یک تخم مرغ در مینوی غذای قراردادشده چیزی نمی‎داند و می‎گوید: «همین‎‌قدر گفته می‎توانم که کیفیت غذای هوتل کانتیننتال در مطابقت با قرارداد نبود، قرارداد فسخ شد و حالا غذای شبانه‌‎روزی پرسونل و بیماران شفاخانه را خودمان تهیه می‎کنیم.»

مسئولان بخش اطلاع‎رسانی این وزارت نیز در پاسخ به پرسش‌‎های خبرنگار پیک نوشته‌‎اند که این قرارداد با شفاخانه افغان-جاپان فسخ شده و با موسسه‌‎ داخلی کف (مواظبت کننده‌‎ی خانواده‎‌های افغان) عقد شده‌‎است. اما در مورد چگونگی فسخ قرارداد با هوتل انترکانتیننتال و این‎که چرا در دیتابیس تدارکات، این قرارداد هنوز زیرکار است؟ پاسخ نمی‌‎دهند.

مسئولان هوتل انترکانتیننتال نیز، ضمن تماس‎‌های پی‎‌هم به پرسش‎‌های خبرنگار پیک پاسخ نداده‌‎اند.

درحالی‎که به ‌‎گفته‌‎ مسئولان وزارت صحت‌‎عامه، این قرارداد تنها با شفاخانه افغان-جاپان فسخ شده و با دیگر مرکزهای تداوی کوید۱۹ در کابل پابرجا بوده؛ اما نمی‎گویند که درصورت پایین‌بودن کیفیت و ناوقت رسیدن غذا، چرا با دیگر مراکز فسخ نشده و آیا شرایط قرارداد هم تطبیق شده یاخیر؟

چنان‎که در بند اول ماده ۲۷ شرایط عمومی قرارداد این وزارت با هوتل انترکانتیننتال، چنین آمده‌‎است: «اندازه جریمه‌‎ تاخیر حداقل 0.1 درصد قیمت مجموعی قرارداد در مقابل هر روز تاخیر و حداکثر ۱۰ درصد قیمت مجموعی قرارداد می‎باشد.»

رامین ایاز، سخن‎گوی اداره‌‎ ملی تدارکات می‎گوید که وظیفه‎‌ نظارت از قراردادها بردوش خود نهادهای قرارداد کننده‌‎است و این‎که با گذشت چندین ماه از فسخ قرارداد چرا هنوز این قرارداد در دیتابیس تدارکات «تحت‎‌کار» است، مسئولان وزارت صحت‌‎عامه باید پاسخ بدهند.

اما وزارت صحت‎‌عامه به‎‌هیچ یک از پرسش‎‌های کلیدی خبرنگار پیک، پاسخ نداده‌‎است.

بااین‌‎حال داکتر یاربازخان حمیدی عضو کمیسیون صحت مجلس نماینده‌گان، به ‌‎این باوراست که هیچ قراردادی خالی از فساد نیست. چنان‌‎که پیش ازاین هم بررسی‎‌های این کمیسیون نشان داده‌‎است که در قراردادهای غذای بیماران و پرسونل مرکزهای تداوی کوید۱۹ در چندین ولایت کشور نیز، متاسفانه قیمت‌‎ها خیلی گزاف و باورنکردنی بوده و تاهنوز معلوم نیست که آیا این قراردادها تاهنوز پابرجاست و یا این‎که فسخ شده‎‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق