خبرهای مرتبط

جمع

سقوط سریالی ولسوالی‌ها در کشور؛ دوستم: سیاست واگذاری ولسوالی‌‌ها به طالبان اشتباه جبران‌ناپذیر است

رسانه‌ها به نقل از منابع محلی گزارش داده‌اند که دستکم پنج ولسوالی طی شبانه-روز شنبه در حملات طالبان سقوط کرده است. در همین حال مارشال دوستم سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها را یک سیاست می‌داند و آن را اشتباه جبران‌ناپذیر می‌خواند.

بر اثر تشدید حملات طالبان پنج ولسوالی‌ در ولایت‌های «زابل» در جنوب، «فراه» در غرب، «قندوز» در شمال شرق و غور در غرب افغانستان سقوط کردند.

مارشال عبدالرشید دوستم رئیس حزب «جنبش ملی اسلامی» افغانستان با تاکید بر لزوم اتحاد در این کشور گفت که سیاست واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان یک اشتباه جبران‌ناپذیر است.

او گفت: اکنون وقت یکی‌شدن، هم‌دست‌شدن و ایستادن در برابر دشمن مشترک است.

وی درباره راهبرد «عقب‌نشینی تاکتیکی» نیروهای امنیتی و واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان نیز اظهارداشت: راهبرد تسلیم ولسوالی‌ها به طالبان تحت هر عنوانی که باشد اشتباهی جبران ناپذیر است.

رئیس حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تصریح کرد: اگر به این فکر هستید که با تسلیم ولسوالی‌ها می‌توانید از مراکز ولایت‌ها دفاع کنید، بازهم در اشتباه هستید.

مارشال افغانستان خطاب به نیروهای امنیتی افزود: اگر این راهبرد دولت است و در اختیار شما قرار گرفته، پس چرا بدون تلفات ولسوالی‌ها را تسلیم نمی‌کنید؟ چرا صدها وسیله نقلیه نظامی نیز تسلیم شده؟ چرا روزانه ده‌ها جوان کشته می‌شوند؟

دوستم در ادامه نیز از بزرگان افغانستان خواست تا پیش از آنکه دیر شود در کنار نیروهای امنیتی بیستند و خاک و جغرافیای این کشور را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: هر راهبرد و قراردادی که خاک افغانستان در آن معامله شده باشد را نباید بپذیریم، با هم می‌توانیم، تاریخ ما شاهد است.

سخنان مارشال دوستم در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها سقوط ولسوالی‌ها را در این اواخر سریالی خوانده‌اند و بسیاری از ولسوالی‌ها نیز بدون کمترین مقاومت به دست طالبان افتاده است. جدیداً برخی از ولسوالی‌های ولایت‌های زابل، قندوز و فراه سقوط کرده‌اند.

ولایت زابل

مقام‌های امنیتی در افغانستان اعلام کردند که به دلیل تشدید حملات طالبان، ولسوالی «ارغنداب» در ولایت زابل در حملات طالبان سقوط کرده است و مرکز اداری آن به جای دیگری منتقل شده است.

طالبان مدعی شد که با خروج نیروهای امنیتی از این ولسوالی، کنترول تمام مناطق ارغنداب را در اختیار گرفته است.

ولایت زابل، یازده ولسوالی دارد که پیش از این به دلیل تهدیدات امنیتی و حملات گستردۀ طالبان، مراکز ولسوالی‌های اتغر، نوبهار، میزان و دایچوپان به مکان‌های دیگری انتقال یافته‌اند.

گفته می‌شود که اکنون درگیری‌ها در کمبربند امنیتی ولسوالی «قلات» در ولایت زابل ادامه دارد.

ولایت قندوز

منابع محلی در ولایت قندوز در شمال شرق افغانستان نیز گفته‌اند که بازار ولسوالی «علی‌آباد» در این ولایت در حملات طالبان سقوط کرده است.

«محمدیوسف ایوبی» رئیس شورای ولایتی قندوز نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته است که در درگیری‌ها با طالبان در بازار علی آباد دستکم 15 نیروی امنیتی کشته شدند.

وی اظهارداشت که اکنون درگیری در اطراف ساختمان‌های فرمانداری و فرماندهی پولیس علی آباد ادامه دارد. ولایت قندوز از ولایت‌های ناامن افغانستان محسوب می‌شود.

ولایت فراه

مقامات محلی همچنین در ولایت فراه در غرب افغانستان به رسانه‌ها گفته‌اند که ولسوالی‌های «لاش و جوین» و «پشت رود» در این ولایت از کنترل نیروهای دولتی خارج شده‌اند.

«شاه‌محمود نعیمی» عضو شورای ولایتی فراه به رسانه‌ها گفته که بیش از 300 نفر از طالبان با 80 خودرو به ولسوالی لاش و جوین شنبه‌شب حمله کردند.

وی افزود که ارتباط با این ولسوالی قطع است و احتمال سقوط آن جود دارد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که طالبان از شنبه‌شب به ولسوالی «پشت رود» نیز حمله کرده‌اند و درگیری در این ولسوالی ادامه دارد.

ولسوالی «لاش و جوین» در فاصله 90 کیلومتری غرب شهر فراه و هم‌مرز با ایران است و پشت‌رود نیز در فاصله 20 کیلومتری در شمال‌شرق شهر فراه موقعیت دارد.

ولایت غور

کرام‌الدین رضازاده، نماینده‌ مردم ولایت غور در مجلس نماینده‌گان به رسانه‌ها گفته است که ولسوال و فرمانده‌ پولیس ولسوالی ساغر، صبح روز یک‌شنبه (23 جوزا) این ولسوالی را ترک کرده و به ولسوالی تیوره‌ رفته‌اند. وی گفته که ولسوالی ساغر غور بدون درگیری در کنترل جنگ‌جویان طالب درآمده است.

به گفته‌ او، ولسوال و فرمانده‌ی پولیس، با تمام تجهیزات و امکانات، این ولسوالی را ترک کرده‌اند.

آقای رضازاده، می‌افزاید که جنگ‌جویان طالب وارد تأسیسات ولسوالی ساغر شده و پرچم‌شان در ساختمان آن بر افراشته‌اند.

پیش از این، ولسوالی‌های تولک و شهرک ولایت غور نیز به دست جنگ‌جویان طالب سقوط کرده بود و به گفته‌ نماینده‌گان مردم غور در مجلس نماینده‌گان، درگیری در ولسوالی‌های چهار سده، دولت‌یار، لعل و سرجنگل این ولایت نیز جریان دارد.

وزارت دفاع و مسؤولان محلی ولایت غور، در باره‌ تسلیمی ولسوالی ساغر به دست طالبان چیزی نگفته‌اند.

آمارهای نهادهای امنیتی نشان می‌دهند که دامنۀ نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان به هفتاد ولسوالی در نزدیک به ۲۰ ولایت گسترش یافته‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق