خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

نشست سران ناتو؛ ادامه حمایت ناتو و احتمال برگشت امریکا به افغانستان

ناتو: حمایت از نیروهای امنیتی و مردم افغانستان ادامه خواهیم داد

سنتکام: در صورت تهدیدی علیه امریکا باز خواهیم گشت

نشست سران ناتو با حضور بایدن در حالی برگزار می‌شود که سرنوشت افغانستان از موضوعات اصلی این نشست است. در همین حال «سنتکام» با نگرانی از وضعیت جاری، گمانه‌های اقدام نظامی مجدد امریکا به افغانستان را مطرح می‌کند.

نشست سران ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) با شرکت جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا و دیگر رهبران عضو این سازمان در بروکسل آغاز شد.

این نخستین نشست رو در روی رهبران سی کشور عضو ناتو پس از شروع همه‌گیری کرونا است.

انتظار است در این نشست در کنار بحث درباره هزینه‌های دفاعی به مسئله خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روابط با چین و روسیه و مسئله اوکراین نیز پرداخته شود.

مسئله افغانستان

سه روز پیش، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در یک نشست خبری با اشاره به بحث در باره افغانستان در این نشست گفت: “حضور نظامی ما [در افغانستان] به پایان می‌رسد ولی به حمایت از نیروهای امنیتی و مردم افغانستان ادامه خواهیم داد.”

در همین حال با شدت‌گرفتن جنگ‌ها در افغانستان، سقوط چندین ولسوالی در این کشور و ادامه روابط طالبان با القاعده سنتکام (ستاد مرکزی ارتش امریکا) می‌گوید که درصورت حمله به امریکا از افغانستان، احتمال اقدام نظامی مجدد امریکا در این کشور وجود دارد.

امریکا و ناتو اعلام کرده‌اند که نیروهای‌شان را تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌کنند.

جنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا گفت دلیل کاهش حملات القاعده و شاخه خراسان داعش در افغانستان و عدم وقوع این حملات به امریکا به دلیل فشاری است که علیه این گروه‌ها وارد شده است.

وی افزود که نگران است پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به طور مداوم و سازمان‌دهی‌‌شده، بر این گروه‌ها فشار وارد نشود.

مکنزی به «میلیتاری تایمز» گفت که امریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال فشار بیشتر به القاعده و داعش است و اگر این گروه‌ها تهدید جدی علیه امریکا باشد و شرکای افغان توان مهار این تهدیدها را نداشته باشد «ما آماده‌‌ایم اقدامی کنیم و دوباره به آن‌جا برویم و ‏اندازه‌ی اقدام نظامی ما، وابسته به شرایط افغانستان خواهد بود.»

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در پاسخ به اینکه آیا پیش‌بینی می‌کند که نظامیان امریکایی به افغانستان بازگردند، گفت: ساده‌ترین پاسخ این است که نه، این طور فکر نمی‌کنم.

بر اساس آنچه رئیس جمهور امریکا اعلام کرده بود روند خروج نیروهای امریکایی و شرکایش از افغانستان در حال تکمیل‌شدن به پیش می‌رود. تسریع این روند، باور خروج خارجی‌ها از افغانستان را نیز افزایش داده است. اکنون این باور به خروج قطعی باعث شده است که گروه‌های جنگی مانند طالبان و … برای گرفتن قدرت از راه زور جنگ‌ها را افزایش بدهد.

در چنین وضعیتی امریکا و هم‌پیمانانش انتظار دارند میدان‌ هوایی کابل را با حضور نظامی نیروهای این سازمان برای فعالیت‌های دیپلماتیکِ پس از خروج در اختیار داشته باشند. دبیر کل ناتو در این باره گفته بود که امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان برای فعالیت‌های دیپلماتیک کشورها حیاتی است.

به همین دلیل، امنیت فرودگاه کابل نیز یکی از موضوعات مورد بحث نشست ناتو است. قرار است رئیس‌جمهوری امریکا در کنار شرکت در نشست عمومی ناتو، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز نشست خصوصی داشته باشد. گفته شده بحث سهم ترکیه در امنیت فرودگاه کابل، پس از خروج نیروهای خارجی یکی از موضوعات این نشست خواهد بود.

ترکیه ۵۰۰ نیرو در چارچوب ناتو در افغانستان دارد و گفته شده است که اگر مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را بپذیرد، ممکن است به نیروی بیشتری نیاز داشت باشد.

وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته گفته است که ترکیه در نظر دارد در افغانستان باقی بماند اما این بستگی به شرایط تکنیکی، سیاسی و مالی دارد.

اما گروه طالبان همواره تاکید کرده‌اند که آماده پذیرفتن هر نوع حضور نظامی نیروهای خارجی در افغانستان نیستند.

در همین حال هفته گذشته (۸ جون) آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با اشاره وضعیت افغانستان و در پاسخ به نگرانی‌های اعضای مجلس در سنا گفت: “ما نیروهای خود را خارج می‌کنیم اما از افغانستان کنار نمی‌کشیم و همچنان خیلی دخیل باقی می‌مانیم”.

امریکا گفته روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان در ماه جولای تکمیل می‌شود

او بدون این که جزئیات بیشتری ارایه کند به کمیته امور خارجی مجلس گفت:”ما کاملا خارج نمی‌شویم…ما آنجا باقی می‌مانیم. سفارت ما باقی می‌ماند. برنامه‌های ما همچنان باقی خواهد ماند. می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شرکای ما هم باقی می‌مانند. در این زمینه کار خواهیم کرد.”

او افزود که حضور قدرتمند دیپلماتیک امریکا عملا حضور نیرومند برای ادامه حمایت از افغانستان است و این که افغانستان دیگر جدامانده در سطح بین‌المللی نخواهد بود.

ناتو همچنین گفته که در نظر دارد به آموزش نیروهای افغان در خارج از افغانستان ادامه بدهد اما این که این آموزش‌ها در کدام کشور انجام می‌شود، هنوز مشخص نشده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق