خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

عبدالله: طالبان تمایل به توافق سیاسی ندارند و ترکیه خواهان ثبات در افغانستان است

عبدالله عبدالله که برای اشتراک در مجمع دپلوماسی آنتالیا به ترکیه رفته، روز جمعه (۲۸ جوزا) در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس تاکید کرد که بر اساس برخی نشانه‌ها، طالبان شاید خیلی تمایل به حل سیاسی بحران افغانستان ندارند: “طالبان خود را شاید جسورتر فکر می‌کنند و حداقل برخی از آنها به این باورند که می‌توانند از خروج نیروهای بین‌المللی، از راه نظامی بهره‌گیری کنند. چرا آن‌ها در مذاکرات با جدیت برخورد نمی‌کنند؟

طالبان این اتهام‌ها را که گویا آنها می‌خواهند از راه نظامی به پیروزی برسند، رد کرده اند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی جمعه‌شب (۲۸ جوزا) به رادیو آزادی گفت که این گروه همیشه خواهان حل و فصل مسایل از راه مذاکره بوده.

او افزود که با همین راهکار با امریکا و هیئت دولت افغانستان گفت‌وگوها را آغاز کردند و به ادامه آن متعهد استند.

سخنگوی طالبان افزوده که گفت‌وگوی یک جانبه نتیجه نمی‌دهد و باید هر دو طرف تلاش‌ها را عملی کنند و اراده قوی داشته باشند.

با ملامت کردن جانب مخالف در مذاکرات، وضعیت خشونت‌بار در افغانستان، به ویژه پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که نیروها را تا ۱۱ سپتمبر به صورت مکمل از این‌کشور بیرون می‌کند، شدت یافته.

به نظر عبدالله برخی از طالبان فکر می‌کنند که با خروج نظامیان خارجی می‌توانند از راه نظامی از این وضعیت سود ببرند.

او گفت نشانه‌ها و علامات وجود دارد که طالبان تلاش دارند پیش از فرارسیدن موعد خروج کامل نیرو‌های امریکایی به پیشرفت‌های نظامی دست یابند.

اما آقای عبدالله هشدار داد که اگر چنین باشد، این گروه با یک “سؤ محاسبۀ بزرگ” مواجه است و “اگر فکر کنند که از راه نظامی پیروز می‌شوند، من تکرار می‌کنم، که هیچ برنده‌ای از راه تداوم جنگ، وجود ندارد.”

براساس برنامهٔ قصر سفید و ناتو، روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد، و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که روند خروج نیروها از افغانستان بیش از ۵۰ در صد تکمیل شده است.

آقای عبدالله گفت که همسایه‌های افغانستان بایست از مداخله در مسایل این کشور بپرهیزند و در عوض به دنبال همکاری با کابل باشند تا یک ثبات دراز مدت در افغانستان به دست آید.

او افزود: “کشور‌های وجود دارند که نگرانی‌شان را به خاطر حضور نیروهای خارجی در افغانستان ابراز کرده بودند، به شمول جمهوری اسلامی ایران. اکنون که سربازان ناتو این کشور را ترک می‌کنند. فکر نمی‌کنم که این کشور‌ها علاقمند مشاهدۀ بی‌ثباتی در افغانستان و یا برگشت به روز‌های گذشته و پسین باشند؛ به دلیل اینکه در همسایگی با هم در کل منافع مشترک زیادی داریم.”

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفت که مذاکرات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، که قرار بود پیش از تکمیل خروج سربازان امریکایی و ناتو در ترکیه برگزار شود، هنوز کاملاً از میز خارج نشده است. آقای عبدالله گفت که موقف ترکیه این است که وقتی هر دو جانب برای مذاکرات جدی اماده باشند، انقره نیز آمادهٔ میزبانی این مذاکرات است.

آقای عبدالله که جهت اشتراک در نشست بین المللی آنتالیا به ترکیه رفته است؛ در در حاشیه نشست «دیپلماسی آنتالیا» با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در باره روند صلح و تحولات امنیتی کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه «قصر سپیدار»، در این دیدار رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که به همکاری در روند صلح افغانستان ادامه خواهد داد.

اردوغان گفت که ترکیه خواستار صلح و ثبات در افغانستان است بنابراین از این کشور حمایت خواهد کرد.

رئیس شورای مصالحه افغانستان نیز ضمن گفت‌وگو درباره تلاش‌های صلح در کشورش تاکید کرد که دولت ترکیه به همکاری با افغانستان به ویژه در روند صلح با طالبان به همکاری ادامه دهد.

عبدالله و حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان 27 جوزا به ترکیه رفتند و در حاشیه نشست آنتالیا با مقامات برخی کشورها دیدار و گفت‌وگو کردند.

رسانه‌های افغانستان هفته گذشته نیز اعلام کردند که دولت این کشور برای سپردن مسئولیت تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی به نظامیان ترکیه در حال رایزنی است.

«رحمت‌الله اندر» سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در این رابطه به «طلوع نیوز» گفته بود که کابل تصمیمی خواهد گرفت که سودش برای افغانستان قابل لمس باشد.

«ویس احمد برمک» وزیر کشور سابق افغانستان نیز در این باره گفت که ترکیه عضو ناتو است و می‌تواند یک پل ارتباطی میان کشورهای اسلامی و جامعه غرب باشد.

از سوی دیگر، طالبان هشدار داده است که با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالف است. در حاشیۀ این نشست، عبدالله ملاقات‌های جداگانه‌ای با وزرای خارجۀ ترکیه، ایران، قطر و پاکستان نیز داشته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق