خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

اعضای هیئتی‌که با غنی به امریکا رفتند

نویسنده: رفیع‌الله انوری

فهرست افرادی که با آقای رئیس‌جمهور، اشرف غنی و رئیس شورای عالی مصالحه ملی، عبدالله عبدالله در سفر به ایالات متحده همراه استند، معرفی شد.

به گزارش روزنامه دنیا، آقای غنی، عبدالله و هیئت همراه‌شان روز گذشته (چهارشنبه، دوم سرطان) کابل را به مقصد ایالات متحده امریکا ترک کردند. قرار است رئیس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله فردا (جمعه، چهارم سرطان) با رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در واشنگتن دیدار نمایند.

اسامی که در این سفر با آقای غنی و عبدالله همراه استند به شرح ذیل است:

1- رولا غنی، خانم ریئس جمهور

2- امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهور

3- حمدالله محب، مشاور امنیت ملی

4- محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه

5- حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان

6- فاطمه گیلانی، عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان

7- شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر

8- عادله راز، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

9- وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور استراتیژیک

و شماری دیگر از افراد وابسته به رئیس‌جمهور.

وزارت خارجه کشور تاکنون درباره لیست افراد نام‌برده چیزی نگفته است.

به گفته «وحید عمر»، مشاور رئیس‌جمهور در امور استراتیژیک، در این دیدار روی فراهم‌سازی تجهیزات نظامی بیش‌تر، ادامه‌ آموزش نیروهای امنیتی و سایر هم‌کاری‌ها صحبت خواهد شد.

«برنا صالحی»، کارشناس امور سیاسی می‌گوید: «سفر آقای غنی قرار بود قبلاً صورت بگیرد. آقای غنی می‌خواست تنهایی به کاخ سفید برود و با جوبایدن دیدار داشته باشد. قطعاً یک منظور سیاسی برای بلند‌بردن ریشه‌ خودش بین رقبا و مخالفین‌اش داشت که فکر می‌کنم دولت امریکا و شخص آقای بایدن با تنها آمدن آقای غنی به کاخ سفید موافقت نداشت. اکنون که قرار است هر دو با هم (غنی و عبدالله) به امریکا بروند. محور بحث بیش‌تر صلح خواهد بود نسبت به بحث جنگ، منازعه و مسایل امنیتی.»

«احمد سعیدی»، استاد دانشگاه و آگاه امور سیاسی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «سفری را که آقای اشرف غنی، رئیس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در امریکا دارند اما کاش تعداد افراد تصویر بردار و چک‌چکی‌شان خیلی مختصر می‌بود. جوبایدن رئیس‌جمهور امریکا به دولت افغانستان خواهد گفت که ما در حمایت شما قرار داریم اما مشروط بر این‌که برای رسیدن به صلح باید تلاش کنید و بالای دولت افغانستان فشار وارد خواهد کرد که حکومت موقت و یا حکومت عبوری را در پروسه صلح بپذیرد و بالای طالبان هم فشار وارد شود که در پروسه صلح شامل شوند.»

چندی قبل منابع فاش کردند که آقای غنی در پی تقاضای پی‌هم خواهان سفر انفرادی به ایالات متحده امریکا است اما تقاضای مکرر او توسط کاخ سفید رَد شد و اکنون سفر آقای غنی در حالی صورت گرفته است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا وی و داکتر عبدالله را به امریکا فرا خوانده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق