خبرهای مرتبط

جمع

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

سفر سرنوشت‌ساز غنی به امریکا

  • نویسنده: سید نوید شجاعی

همز‌مان با آغاز گفت‌وگوهای صلح و آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ نیز در افغانستان شدت بیشتر گرفت. هرچند انتظار چنین نبود و پنداشته می‌شد که با آغاز گفت‌وگوها و با پیش‌روی روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان خشونت‌ها کاهش یابد اما بر عکس شد. طالبان با این انگاره که با فشار بیشتر در میدان جنگ می‌توانند امتیازات بیشتر را در میز مذاکرات به دست آورند، یا اینکه با خروج نیروهای خارجی می‌توانند افغانستان را از طریق جنگ بگیرند، به جای توجه به حل مسئله از راه گفت‌وگو به جنگ رو آوردند. چنین تصوری باعث شد که جنگ‌ها در افغانستان شدتی بیشتر از پیش بگیرد.

تصور این بود که با خروج نیروهای امریکایی از کشور دلیل جنگ طالبان منتفی می‌شود و گفت‌وگو برای رسیدن به یک راه حل سیاسی افزایش می‌یابد اما نه تنها چنین نشد که طالبان خروج آن‌ها را فرصتی برای برچیدن حکومت کنونی تصور کردند و با اجیر خواندن حکومت جنگ‌ها را افزایش دادند.

اکنون فضای افغانستان جنگی است و حکومت نیز به ناچار به جای توجه به روند صلح به میدان‌های جنگ توجهی بیشتر می‌کند. در حدی زیادی امیدها برای رسیدن به صلح از راه گفت‌وگو از بین رفته است و ادامه پیکارهای نظامیان افغانستان با همراهی خیزش‌های مردمی حکایت از جنگ‌های گسترده می‌کند. هرچند بسیاری از ساحات حکومتی اکنون در اخیار طالبان قرار گرفته اما حکومت نیز تلاش‌های مضاعف خویش را برای بازپس‌گیری ساحات از دست‌رفته آغاز کرده است.

اکنون که اکثریت ولایت‌های افغانستان درگیر جنگ است؛ رئیس جمهور غنی به امریکا رفته است و هدف دارد که با همسو‌کردن بیشتر امریکا با حکومت، وضعیت شکننده کنونی را بهبود بخشد.

این سفر برای حکومت و مردم افغانستان به شدت سرنوشت‌ساز است و می‌تواند پیامدهای بسیار مهمی برای این کشور داشته باشد.

اگر رئیس جمهور بتواند همسویی بیشتر امریکا را به دست بیاورد؛ شکی نیست که همسوی و حمایت‌های نظامی امریکا در این مرحله می‌تواند برای افغانستان مفید تمام شود.

خبرها حاکی از آن است که غنی با دیدارهای که با سیاسیون مختلف امریکایی انجام داده است، در پی بسیج افکار افراد بانفوذ امریکا برای حمایت این کشور از افغانستان است.

اگر غنی چنین کاری را موفقانه انجام دهد؛ بدون شک وضعیت جنگی پیش‌آمده تا حد زیادی به نفع حکومت تمام خواهد شد و اگر نتواند توجه امریکا را در قسمت‌های نظامی این کشور از افغانستان به دست بیاورد؛ به احتمال زیاد افغانستان وارد جنگ‌های داخلی خواهد شد.

در نتیجه سرنوشت افغانستان در گرو موفقیت این سفر غنی به ایالات متحده است. موفقیت در این سفر می‌تواند تصویر نسبتاً با ثباتی برای افغانستان ترسیم کند و همین‌طور ناکامی در این سفیر نیز می‌تواند پیامدهای بسیار خونینی برای این کشور داشته باشد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق