خبرهای مرتبط

جمع

پنج‌هزار تن در بلخ مسلح شده‌اند

احزاب سیاسی چون جمعیت اسلامی، حرکت اسلامی، جنبش‌ملی، وحدت اسلامی نوین افغانستان و وحدت اسلامی مردم افغانستان از احزابی‌اند که صدها تن از هواداران‌شان را در برابر طالبان مسلح ساخته‌اند.

والی بلخ می‌گوید که بیش از پنج‌هزار تن از نیروی مردمی برای کمک به نیروهای دفاعی و امنیتی در بلخ مسلح شده‌اند.

محمدفرهاد عظیمی، والی بلخ می‌افزاید که این نیروها در ولسوالی‌ها و کمربندهای ورودی مزارشریف جابه‌جا استند.

او در این باره بیان داشت: «تنها ۲۵۰۰ نفر در اطراف جناب عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی افغانستان استند و اضافه‌تر از ۳۰۰۰ نیروی دیگری است که به احزاب مختلف دیگر تعلق دارند.»

احزاب سیاسی چون جمعیت اسلامی، حرکت اسلامی، جنبش‌ملی، وحدت اسلامی نوین افغانستان و وحدت اسلامی مردم افغانستان از احزابی‌اند که صدها تن از هواداران‌شان را در برابر طالبان مسلح ساخته‌اند.

سیدظاهر مسرور، نمایندۀ مردم بلخ در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که بسیج مردمی در برابر طالبان نشان می‌دهد که شهروندان کشور خواهان حاکمیت این گروه نیستند: «از زمانی‌که نیروهای مردمی به کمک نیروهای دفاعی کمر بسته کردند وضعیت آنچنان وخیم نیست که هفته‌های گذشته ولسوالی‌ها سقوط می‌کردند.»

با وجود آن‌که بیش از پنج‌هزار تن در بلخ برای پیکار با طالبان مسلح شده‌اند اما برخی‌ها انتقاد می‌کنند که نیروهای مردمی در کنار نیروهای دفاعی تا کنون نتوانسته‌اند که از پیش‌روی طالبان جلوگیری کنند.

جمیل آریامل، آگاه نظامی گفت: «انگیزه وجود ندارد. حرف سرباز همین است که صاحب‌منصب از کدام ملیت است، از کدام قوم است، از کدام خیل است، با کی ارتباط دارد، به ما چه می‌رسد؟»

در دو روز پسین درگیری سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان در ولسوالی کلدار بلخ سبب نگرانی باشنده‌گان این ولایت شده‌است. مرکز این ولسوالی میان حکومت و طالبان دست به دست می‌شود.

زهرا حسن‌زاده، باشنده بلخ بیان داشت: «مردم خیلی نگران این وضعیت استند که وضعیت چگونه خواهد شد.»

بیرون‌شدن نیروهای دولتی از مرکز شماری از ولسوالی‌ها در ولایت‌های شمال کشور، سبب نگرانی باشنده‌گان این بخشی از کشور شده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق