خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

ایالات متحده فرماندهی جدید در سفارت امریکا در کابل ایجاد می‌کند

همزمان با شدت‌یافتن درگیری در افغانستان و تخلیه بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در این کشور، وزارت دفاع ایالات متحده، طرح تغییر ماموریت خود در این کشور را تأیید کرده است.

براساس این طرح، فرماندهی جدیدی در سفارت امریکا در کابل ایجاد می‌شود.

تامین امنیت دیپلومات‌های امریکایی در افغانستان و ادامه ارتباط با نیروهای امنیتی افغان از اهداف اصلی این فرماندهی خوانده شده است.

به نقل از آزادی، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که لوید آستین وزیر دفاع این کشور این طرح را تأیید کرده و به ‌زودی مسئولیت‌های جنرال اسکات میلر به جنرال فرانک مک‌کنزی منتقل خواهد شد: “خروج مصئون و منظم سربازان برای ما این سهولت را فراهم می‌کند که حضور کنونی دیپلوماتیک خود در افغانستان را حفظ کنیم و از حکومت و مردم افغانستان حمایت کنیم تا در آینده بار دیگر افغانستان به محل مصئونی برای هراس‌افگنان تبدیل نشود و کشور ما را تهدید نکند.”

خبر تشکیل فرماندهی جدید نیروهای امریکایی در افغانستان در حالی پخش شده که درگیری در افغانستان افزایش یافته و هفت ولسوالی بدخشان دیروز به دست طالبان افتاده است.

مقام‌های محلی بدخشان به رادیو آزادی گفته‌اند که ولسوالی‌های تشکان، تگاب، کشم، وردوج، یفتل، شهر بزرگ و درایم را طالبان تصرف کرده‌اند.

اما منابع وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان در این مورد چیزی نمی‌گویند.

در عین حال، گزارش‌ها از درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در غزنی، لغمان، ننگرهار، هلمند، قندهار، فاریاب، جوزجان، بغلان، ارزگان، فراه و برخی ولایت‌های دیگر پخش شده است.

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان از واردشدن تلفات سنگین طالبان در این درگیری‌ها سخن گفته، اما طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، کاخ سفید به حل بحران کنونی افغانستان از راه گفتگو تاکید کرده است. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد: “رئیس جمهوری نیز مانند سایر امریکایی‌ها و رهبران این کشور از مدت طولانی احساس می‌کند که جنگ جاری افغانستان از طریق نظامی برنده ندارد. به همین خاطر ما از راه دیپلوماتیک و گفتگو برای حل قضیه این کشور حمایت می‌کنیم. در این مورد به کار مشترک ادامه خواهیم داد.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هنوز گفتگوهای صلح در قطر نتایجی در پی ندارد و تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان، در مورد کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس در افغانستان به توافق نرسیده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق