خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

امرالله صالح: طالبان توانایی تصرف افغانستان و حکومتداری را ندارند

وزارت داخله افغانستان ادعای طالبان مبنی بر تصرف ۱۴۳ ولسوالی در دو ماه گذشته را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان فهرست این ولسوالی‌ها را به رادیو آزادی فرستاده که بیشتر آن‌ها در ۲۸ ولایت و بیشتر در شمال این کشور موقعیت دارند.

بر اساس این فهرست بیشتر ولسوالی‌ها در ولایت‌های بدخشان، تخار، فاریاب، جوزجان، بغلان، بلخ و پکتیا در اختیار طالبان قرار گرفته‌اند.

اما طارق آرین سخنگوی وزارت داخله در پیامی به رسانه‌ها نوشته که این ادعای طالبان در هیچ یک از ولسوالی‌ها هم صدق نمی‌کند.

آقای آرین افزوده که “از برخی ساحات شماری از ولسوالی‌ها نیروهای امنیتی افغان به جای دیگری انتقال کرده که این به معنای سقوط نیست.”

سخنگوی وزارت داخله تأکید کرده در جاه‌هایی که طالبان پیشروی کرده‌اند، حضورشان دایمی نیست، بلکه کوتاه‌مدت بوده و این گروه توانایی حفظ دایمی هیچ ولسوالی را ندارد.

در همین حال امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفته که طالبان هرگز افغانستان را تصرف کرده نمی‌توانند و توانایی حکومتداری را ندارند.

آقای صالح در صفحه توییتر خود نوشته که در حال حاضر فرصت متحد‌شدن وجود دارد، چون به نوشته او، مردم در تمام بخش‌های افغانستان خواستار جا‌به‌جایی نیروهای امنیتی و کماندوها در محلات خود هستند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع افغانستان از وارد‌شدن تلفات سنگین به طالبان خبر داده است. این وزارت با پخش خبرنامه‌ای گفته که در یک شبانه-‌روز شنبه، ۱۴۳ جنگجوی طالبان در پی عملیات نیروهای دولتی کشته و ۱۲۱ عضو این گروه زخمی شده‌اند.

در عین حال، تقاضاها برای توقف درگیری و آغاز دوباره گفت‌وگوها نیز افزایش یافته است.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در دیدار با محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد اهمیت اتحاد سیاسی و نیاز از سرگیری مذاکرات صلح بحث کرده است.

در همین حال پاکستان که به حمایت از طالبان متهم است به ادامه گفت‌وگوها میان حکومت و طالبان تاکید کرده است.

شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با یک تلویزیون خصوصی در این مورد چنین گفته است: “پاکستان هرگز نمی‌خواهد که در افغانستان هرج و مرج به وجود آید یا طالبان آن را تصرف کنند. اما نیاز است که حکومت افغانستان نیز دیدگاهش را تغییر دهد و از راه گفت‌وگو مشکل را با طالبان حل کند. طالبان هم افغان هستند و همکاران رئیس جمهور غنی نیز افغان‌ هستند. افغان‌ها باید با هم بنشینند و در مورد آینده این کشور تصمیم بگیرند.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که درگیری در افغانستان به شدت ادامه دارد و در گفتگوهای صلح میان تیم‌های دولت و طالبان در قطر پیشرفتی وجود ندارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق