خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

رئیس جمهور غنی: تا زمانی که در میدان جنگ تغییر نیاید، طالبان حاضر به مصالحه نمی‌شود

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که طالبان اراده‌ای برای صلح ندارند و می‌خواهند حکومت به آنان تسلیم شود.

رئیس جمهور غنی گفته که شکی وجود ندارد که افغانستان هدف «تهاجم» است و طالبان می‌خواهند گذشته را به عنوان آینده افغانان برگزینند.

آقای غنی در نشست مجازی روز یک‌شنبه (۱۰ اسد) کابینه، طالبان را متهم کرد که اراده‌ای برای صلح ندارند و این گروه تا زمانی که در میدان جنگ تغییر نیاید، درباره صلح گفت‌وگو نمی‌کنند.

غنی می‌گوید: “یک طالب که از ۲۴ سال گذشته واقعاً تغییر کرده، تغییرشان در چیست؟ فجیع‌تر شدند، ظالم‌تر شدند، نامسلمان‌تر شدند. بلی، تغییر کرده‌اند، اما تغییر مثبت نکرده‌اند، نه اراده صلح دارند، نه اراده آبادی دارند و نه اراده مصالحه دارند. باید طالب را بشناسیم.”

رئیس جمهور غنی همچنین طالبان را متهم کرد که تروریست‌های خارجی را وارد افغانستان کرده‌ و اکنون این کشور تحت تهاجم کامل است.

اما طالبان برعکس حکومت را متهم می‌کند که اراده به صلح ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که حکومت در حال برنامه‌ریزی یک جنگ بزرگ است و آنان پاسخ خواهند داد.

از سویی هم رئیس جمهور در این‌نشست گفت که وضعیت امنیتی تا شش ماه آینده تغییر خواهد کرد، اما امنیت شهرها در اولویت حکومت است.

آقای غنی در حالی امنیت شهرها را در اولویت قرار داده که درگیری شدید میان حکومت و طالبان در شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه ادامه دارد.

طالبان در هفته جاری حمله‌ها را در هرات، قندهار و لشکرگاه انجام داده و از پیشروی‌شان در شماری از این مناطق خبر دادند.

اما حکومت افغانستان گفت که حمله‌های طالبان به این شهرها را پس زده‌ و تلفات سنگینی به این گروه وارد کرده‌است.

در همین حال، عبدالرحمان رحمان معاون ارشد امنیتی وزارت امور داخله، به دستور رئیس جمهور غنی برای کنترول جنگ به هرات رفته است.

وزارت امور داخله اعلام کرده که پولیس ویژه با او به محل فرستاده شده و به ‌زودی در وضعیت امنیتی این شهر تغییر چشم‌گیری رونما می‌شود.

از سویی هم این وزارت ۳ کندک ذخیره عملیاتی پولیس را در کابل ایجاد کرده‌است.

این وزارت در اعلامیه‌ای نوشته که این‌ کندک‌ها تحت رهبری اداره امن و نظم عامه ایجاد شده‌اند و در تامین امنیت مفید خواهد بود.

ظاهراً وزارت داخله افغانستان این اقدام را پس از آن انجام داده که بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اخیراً در گزارشی از تصرف طالبان بر کابل ابراز نگرانی کرد، اما دولت افغانستان اطمینان داده که نه تنها امنیت کابل را حفظ خواهد کرد، بل مناطق از دست رفته نیز بازپس گرفته خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق