خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

جهان خواهان آتش‌بس است و طالبان همچنان می‌جنگند

گروه طالبان درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس را رد کرده و جنگجویان این گروه در تلاش گرفتن شهرهای بیشتر به حملات‌شان ادامه می‌دهند.

روز یک‌شنبه (۱۷ اسد) نیروهای طالبان توانستند کنترول سه شهر مهم، شهر استراتژیک قندوز در شمال، هم مرز با تاجیکستان، سرپل، تالقان و ایبک (مرکز سمنگان) را به دست بگیرند.

پس از چاشت دیروز گزارش‌ها حاکی از آن بود که حملات طالبان در اطراف مزارشریف از سوی نیروهای دولتی و با کمک حملات هوایی دفع شد. عادل شاه، سخنگوی پلیس بلخ، گفت که این حملات هوایی برای عقب راندن طالبان از ساحه (منطقه) “کود و برق” حومه مزارشریف انجام شد.

به گزارش پژواک طالبان پس از چاشت دیروز حوالی ساعت 1 وارد شهر ایبک شدند. به گفته باشنده‌گان شهر ایبک این شهر بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.

دیروز یک سخنگوی طالبان به بی‌بی‌‎سی گفت که آنها اکنون شهر پل خمری، مرکز ولایت بغلان را هدف قرار داده‌اند. بنا به گزارش‌ها، در این شهر درگیری‌های سنگین جریان دارد.

در عین حال براساس گزارش‌های رسیده از افغانستان، نیروهای ویژه به قندوز اعزام شده‌اند و درگیری‌های شدید در خیابان‌های این شهر برای عقب راندن طالبان ادامه دارد.

جنگ در اطراف مزارشریف

بر اساس گزارش‌ها دیروز در اطراف شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ نیز جنگ شدیدی جریان داشت، مزارشریف مهمترین شهر تجاری شمالی افغانستان و همرز با کشور ازبکستان است.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز گفت که درگیری‌ نیروهای ویژه با شبه نظامیان طالبان در منطقه “کود و برق” ولسوالی دهدادی در حومه مزارشریف جریان دارد و شماری از “تروریست‌ها” کشته و زخمی شده‌اند.

از روز جمعه تا هنوز، شش مرکز ولایت‌ها به کنترول گروه طالبان درآمده‌اند، که شهر قندوز مهمترین آن است. طالبان علاوه بر شش شهر، حدود نیمی از ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) را نیز در کنترول خود درآورده است.

تصرف شهر قندوز مهمترین پیشرفت نظامی طالبان در سال‌های اخیر ارزیابی می‌شود. طالبان یک بار این شهر را پنج سال پیش تصرف کرده بودند.

هواپیما‌های امریکایی و دولتی در روزهای گذشته حملات هوایی بر مواضع طالبان انجام داده که بنا به گزارش‌ها شماری از جنگجویان طالبان در نتیجه آن کشته شده‌اند.

پس از اعلام خروج کامل نیروهای امریکایی تا آخر ماه آگست خشونت‌ها و درگیری‌ها در سراسر افغانستان افزایش قابل توجه یافته است.

شبه‌نظامیان طالبان ابتدا به ولسوالی‌های دورافتاده و مناطق روستایی حمله ور شدند و حلقه محاصره شهرهای عمده را تنگ‌تر کرده است.

ویدیوها و عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، افراد طالبان را نشان می‌دهند که پس از تصرف شهرها وارد ادارات دولتی شده‌‌اند، در ویدیویی یکی از آنها لباس نظامی مارشال دوستم را به تن کرده است که در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

برخی از این ویدیوها را سخنگوی طالبان نیز بازنشر کرده است اما منابع مستقل درستی آنها را تایید نکرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق