خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

آمریکا روند خروج افغان‌ها را بعد از تطبیق واکسین سرخکان از سر می‌گیرد

نویسنده: میرویس یوسفی

پس از تطبیق واکسین سرخکان بر ده ها هزار مهاجر و پناهجو از افغانستان، ایالات متحده پرواز پناهجویان افغان را از کشور های اروپایی و شرق میانه از سر می‌گیرد.

طبق گزارش‌های اسوشیتت پرس، شناسایی ۲۴ واقعهٔ سرخکان در میان پناهجویان افغان موجب شد تا روند تخلیه این پناهجویان از کشورهای اروپایی و شرق میانه به امریکا برای سه هفته متوقف شود.

مقام‌های وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز دوشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفتند که واکسین سرخکان بالای نزدیک به ۴۹ هزار پناهجویان و مهاجرانی که از افغانستان تخلیه شده بودند، تطبیق شده است.

این مهاجران و پناهجویان افغان به طور موقتی در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده مستقر در کشور‌های اروپایی و شرق میانه به سر می برند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که پس از تطبیق واکسین سرخکان، حال این پناهجویان افغان قادر خواهند شد به ایالات متحده انتقال داده شوند و بار دیگر به طور موقتی در کمپ‌های نظامی ایالات متحده جا به جا خواهند شد تا روند اداری پناهندگی آنان طی مراحل شود.

مقام‌های ایالات متحده همچنین گفته اند که هر پناهجوی که از افغانستان تخلیه شده است، مورد آزمایش بیماری کووید-۱۹ قرار می گیرد و از جمله افرادیکه از افغانستان تخلیه شده اند، ۸۴ در صد آنان واکسین کووید-۱۹ را دریافت کرده اند.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان –بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال روان کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر، عمدتا افغان‌ها، از افغانستان تخلیه شدند و هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر آنان به پایگاه‌های نظامی در داخل ایالات متحده منتقل شده اند.

روند انتقال پناهجویان افغان در حالی از سر گرفته می شود که گروهی از اعضای دموکرات مجلس سنای ایالات متحده هفتهٔ گذشته با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور امریکا، از وی خواستند تا دو سمت عالی را برای معاونت در زمینۀ تخلیۀ افغان‌های واجد شرایط و سایر کسانیکه تا هنوز در افغانستان باقی‌مانده اند، ایجاد کند.

سناتور ماریا کانتول که رهبری این ابتکار را دارد، گفته است که کم از کم ۱۸۰۰ نفر به شمول شهروندان امریکا، دارندگان ویزۀ ویژۀ مهاجرت به امریکا، خبرنگاران و قراردادی‌هایی که با سفارت امریکا در کابل کار می‌کردند، با دفتر وی تماس گرفته و خواستار کمک شده اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق