خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

هواپیمای قطری بیش از 300 نفر را از میدان هوایی کابل به قطر تخلیه نمود

یک مقام وزارت خارجه ی قطر روز چهار شنبه (۱۴ میزان) گفت که بیش از ۳۰۰ نفر توسط پرواز خطوط هوایی قطر از افغانستان به قطر انتقال داده شدند.

افرادی که در این پرواز بودند، اعضای تیم کرکیت افغانستان، خبرنگاران و شهروندان خارجی را شامل می‌شوند.

این ششمین و بزرگ‌ترین تخلیه هوایی توسط طیارۀ خطوط هوایی قطر پس از خروج کامل قوای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان است.

لولوه رشید الخاطر، دستیار وزیر و سخنگوی وزارت خارجه ی قطر، به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته است که این طیاره از میدان هوایی کابل به سمت قطر پرواز کرد.

به گزارش اسوشیتید پرس، در پهلوی افغان‌ها،‌ شهروندان جاپانی،‌ بلجیمی، ایرلندی، بریتانیایی، آلمانی،‌ فنلندی،‌ فرانسوی،‌ ایتالیایی،‌ سویدنی،‌ کانادایی،‌ و چندین کشور دیگر نیز در این پرواز از طریق میدان هوایی کابل، تخلیه شدند.

این افراد تخلیه شده،‌ پس از رسیدن به دوحه،‌ پایتخت قطر، به محلاتی انتقال داده می شوند که شهروندان افغانستان و سایر کشور‌ها به طور موقتی در آنجا به سر می برند و همه ی آنان مورد آزمایش بیماری کووید-۱۹ قرار می گیرند.

خانم الخاطر همچنین گفت که این افراد تا زمانی عزیمت به مقصد نهایی‌شان در قطر باقی خواهند ماند.

به گفته‌ی خانم الخاطر، قطر برای آینده ی افغانستان متعهد باقی می ماند و تلاش‌ها برای پیشرفت عمومی ادامه میابد و دوحه با شرکای خود اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال روان کم و بیش ۱۲۴هزار نفر، عمدتاً افغان‌ها، تخلیه شدند و هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر آنان به پایگاه‌های نظامی در داخل ایالات متحده منتقل شده اند.

مقام‌های ایالات متحده گفته اند که این بزرگ‌ترین تخلیه هوایی در مدت زمان کوتاه بود و عملیات تخلیه را موفقیت امریکا و شرکای آن خوانده اند.

با این حال، هنوز هم ده‌ها هزار نفر به شمول شهروندان خارجی،‌ متقاضیان ویزه‌ی خاص مهاجرت به امریکا یا SIV، فعالان جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران،‌ فعالان حقوق بشر و حقوق زن در افغانستان گیر مانده‌اند و تلاش دارند آن کشور را ترک کنند.

ترس از عملکرد انتقام‌جویانه‌ی طالبان یکی از دلایل عمده ی است که شهروندان افغانستان تلاش دارند تا کشور‌شان را ترک کنند، با وجودی‌که طالبان پس از تسلط شان بر کابل “عفو عمومی” اعلام کردند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق