خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

دیدار هیئت بلندرتبۀ آمریکایی با طالبان بدون حضورداشت خلیل‌زاد

دو مقام بلند پایۀ آمریکایی به آژانس خبری رویترز گفته‌اند که یک هیئت عالی‌رتبه آمریکایی به روزهای شنبه و یکشنبه برای نخستین بار پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و حاکمیت توسط طالبان، با نماینده‌گان این گروه در دوحه دیدار می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان که برای چندین سال رهبری مذاکرات صلح با طالبان را به عهده داشت و توافقنامه خروج سربازان آمریکایی را با طالبان امضا کرد، دراین هیئت عضویت ندارد.​

این مقامات به رویترز گفته‌اند که در ترکیب این هیئت نماینده‌گان وزارت امورخارجه، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده و مامورین استخباراتی آمریکایی شامل می‌باشند و بالای طالبان فشار وارد خواهند کرد که به خروج مصئون اتباع آمریکایی و افغان‌های که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، ادامه دهند و مارک فررکس شهروند آمریکایی را که توسط طالبان اختطاف شده ودر اسارت آنان به سرمی‌برد، رها سازند.

اولویت دیگر این دیدار این است که به طالبان اذعان گردد که به تعهدشان در قبال این‌که به القاعده و گروهای دهشت‌افگن دیگراجازه نه‌خواهند داد که از خاک افغانستان به حیث پناهگاه امن استفاده کنند، پابند بمانند. آنان بالای طالبان فشار وارد خواهند کرد که دسترسی افغان‌ها به کمک‌های بشری را بهبود بخشد تا به گفته مقامات آمریکایی جلو انقباض اقتصادی که احتمال جلوگیری آن به شدت کم است، گرفته شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند در ترکیب تیم آمریکایی تام ویست معاون نماینده خاص وزارت خارجه و سارا چارلس نماینده بلند پایه اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده یا یو‌اس‌اید شامل هستند و ازجانب طالبان مقامات کابینه سرپرست طالبان در مذاکرات سهم خواهند داشت.

یک مقام بلند پایه حکومت آمریکا که نخواست از وی نام گرفته شود گفت: «این ملاقات بخشی از تماس‌های عملی است که ما با طالبان روی موضوعاتی که برای منافع ملی ما اهمیت دارد، داشته‌ایم.»

این مقام آمریکایی افزود: «این ملاقات درمورد به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نیست. موقف ما واضح است و آن این‌که هرنوع مشروعیت باید توسط اعمال خود طالبان حاصل شود. آنان باید سابقه پایدار از عملکردشان را ایجاد کنند.»

اشغال بیست ساله فغانستان در آخر ماه اگست با خروج پرعجله نیروهای آمریکایی از آن کشور خاتمه یافت. پس از تصرف کابل توسط طالبان بیشن از ۱۲۴۰۰۰ فرد ملکی به شمول آمریکایی‌ها، افغان‌ها و اتباع کشورهای دیگر در عملیات تخلیه هوایی از افغانستان بیرون انتقال یافتند. ولی هزاران افغانی که با آمریکایی‌ها کار کرده‌اند و در خطر آزار واذیت قرار دارند، تا هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند.

در حالی‌که افغانستان در شرف یک بحران شدید بشری قریب‌الوقوع قراردارد، واشنگتن و دیگر کشورهای غربی با انتخاب‌های سختی مواجه‌اند. آنان تلاش دارند که بدون دادن مشروعیت به طالبان که این گروه در صدد به دست آوردن آن است، راه را برای رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان فراهم سازند.

به گفته مقامات بانک جهانی با خروج نیروهای خارجی و دونرهای بین‌المللی، افغانستان قسمت بزرگی از کمک‌های بین‌المللی را که ۷۵ درصد مخارج عمومی کشور را تشکیل می‌داد، از دست داد.

در حالی‌که دسترسی نهادهای خیریه به بخش‌های از افغانستان که درطول یک‌دهه گذشته دسترسی به آن صورت نگرفته بود، میسر شده است، اما مقام آمریکایی گفت که در این عرصه مشکل تا هنوز هم وجود دارد و هیئت آمریکایی در این‌مورد با طالبان مذاکره خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «درحال حاضر ما با یک سلسله مشکلات واقعی در بخش مسایل مربوط به دسترسی مواجه می‌باشیم. مشکلات در بخش دسترسی بدون مانع کارمندان زن به تمام بخشها وجود دارد. وی افزود واشنگتن باید طالبان را به پیشرفت در این عرصه متقاعد سازد.

حقوق زنان

د­ر حالی‌که طالبان وعده داده‌اند که نظر به دور قبلی حکومت‌شان، حکومت موجود آن‌ها بیش‌تر همه‌شمول خواهد بود، ایالات متحده به تکرار گفته است که درمورد حکومت جدید طالبان به اساس عمل‌شان، نه گفتار آنان قضاوت خواهد کرد.

رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا به روز یکشنبۀ هفته گذشته گفت: «عملکرد طالبان تا این دم آن‌قدر دلگرم‌کننده نبوده است.»

مقام آمریکایی گفت :«ما بالای طالبان فشار وارد خواهیم کرد که حقوق همۀ افغان‌ها به‌شمول زنان و دختران را رعایت کنند و یک حکومت همه‌شمول با حمایت وسیع را تشکیل دهند.»

وی افزود، در بخش تعهد طالبان به دادن اجازه مصئون خروج به افغان‌ها و اتباع خارجی از افغانستان و چگونگی عملی کردن آن، یک رشته تفاوت‌ها وجود دارد.

این مقام آمریکایی گفت: «آنان در عملی‌کردن تعهدشان غیر منظم عمل می‌کنند. این واقعیت دارد که برخی اوقات از سطوح مشخص به ما اطمینان داده می‌شود ولی عمل به این اطمینان واقعاً غیر منظم بوده است.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روز پنجشنبه هفتۀ گذشته گفت که ایالات متحده از تاریخ ۳۱ ماه اگست و پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تخلیه ۱۰۵ شهروند آمریکایی و ۹۵ تن از دارنده‌گان مجوز اقامت دایمی در ایالات متحده را از افغانستان تسهیل کرده است.

وی رقم دقیقی از شهروندان باقی‌مانده آمریکایی درافغانستان را ارایه نکرد ولی گفت که اداره‌اش با ده‌ها تن از آمریکایی‌های که تا هنوز در افغانستان حضور دارند در تماس است و این رقم پیوسته در حال تغییر است.

منبع: آژانس رویترز

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق