خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

امارت اسلامی خواهان همکاری‌ آمریکا در افغانستان شد

روزنامه دنیا

وزیر خارجه امارت اسلامی می‌گوید ایالات متحده آمریکا می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

امیرخان متقی در نامه‌ای به نماینده‌گان کانگرس آمریکا، ضمن تکرار درخواست رها کردن دارایی‌ها، با لحنی دوستانه اطمینان داد که تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشور آن‌ها نخواهد شد.

وزیر خارجۀ امارت اسلامی، این نامه سرگشاده را به با یادآوری صد سالگی روابط دیپلماتیک افغانستان و آمریکا شروع کرده است.

سراسر این نامه که به چهار زبان پشتو،‌ فارسی، انگلیسی و اردو منتشر شده، لحنی دوستانه دارد و تنها مورد هشداردهنده در آن، یادآوری پیامدهای منفی مشکلات اقتصادی افغانستان برای منطقه و جهان است.

امیرخان متقی در این نامه نوشته است که جنگ ۲۰ ساله بر روابط دو کشور افغانستان و آمریکا سایه افکنده بود، اما توافق دوحه می‌تواند فصل جدیدی از روابط را بین دو کشور بگشاید.

این مقام ارشد امارت اسلامی، فرار اشرف غنی از کابل را غیرمسئولانه خوانده و گفته است که ورود افراد مسلح این گروه به کابل، به خواست مردم و برای جلوگیری از هرج و مرج بوده است.

تاکید اصلی وزیر خارجه امارت اسلامی در این نامه بر آزاد کردن دارایی‌های مسدودشده افغانستان و رفع تحریم است.

او می‌گوید افغانستان و آمریکا اکنون بر اساس توافق دوحه دیگر در جنگ نیستند و مسدود کردن دارایی‌های افغانستان به باور او نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث فشار اقتصادی بر مردم می‌شود.

آقای متقی به گزارش‌های سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی استناد کرده و به نماینده‌گان کانگرس آمریکا یادآوری کرده که مردم افغانستان زمستان سختی پیش‌ِ رو دارند و تحریم و بسته ماندن دارایی‌های افغانستان نه تنها کار و بار مردم را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد،‌ بلکه کمک‌رسانی به نیازمندان را هم مشکل می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی هم‌چنان در این نامه به کرونا در کنار دیگر مشکلات مانند خشک‌سالی و فقر اشاره کرده است تا نظر مخاطبان خود را جلب کند.

از محتوای نامه پدیدار است که امارت اسلامی خواهان روابط نیک با ایالات متحده است. متقی می‌گوید در حالی که دو کشور چانس خوبی برای یک رابطه مثبت دارند، استفاده از گزینه تحریم و فشار نمی‌تواند به بهبود روابط افغانستان و آمریکا کمک کند.

این مقام ارشد امارت اسلامی می‌گوید نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و ایالات متحده را درک می‌کنند و هر دو طرف باید گام‌های مثبتی برای ایجاد اعتماد بردارند.

آقای متقی هشدار داده اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، منجر به مهاجرت گسترده افغان‌ها خواهد شد. علاوه بر این، تحریم‌های اقتصادی می‌تواند به سلامت، آموزش و سایر سیستم‌های خدمات ملکی افغانستان آسیب برساند.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه امارت اسلامی گفته که آسیب به این زیرساخت‌ها فقط به مردم افغانستان آسیب می‌رساند و بدترین خاطره مردم افغانستان از ایالات متحده خواهد بود.

این در حالی است که پس از سقوط جمهوریت در کشور، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد ذخیره بانکی افغانستان را مسدود کرده و کشورهای کمک کننده کمک‌های مالی‌شان را قطع کردند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی هشدار می‌دهند که اگر فوری برای رسیده‌گی به وضعیت انسانی در افغانستان رسیده‌گی نشود، این کشور با بحران انسانی جدی رو‌به‌رو خواهد شد.

لینک کوتاه خبر
https://dunia.af/?p=8185

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق