خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

حامد کرزی جزئیات تازه‌یی از سقوط کابل ارایه کرد

روزنامه دنیا: «حامد کرزی»، رئیس جمهور سابق افغانستان در ارایه جزئیاتی تازه از فرار مخفیانه و ناگهانی «اشرف غنی» اظهار کرد او از امارت اسلامی خواست تا وارد کابل شده و با محافظت از مردم به هرج‌ومرج و چپاول اموال توسط عناصر ناخواسته جلوگیری شود.

حامد کرزی به «آسوشیتدپرس» گفت که فرار اشرف غنی تلاش‌های او و «عبدالله عبدالله» رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی سابق افغانستان را برای این‌که امارت اسلامی به‌عنوان بخشی از یک توافق مذاکره وارد پایتخت شوند خنثی کرد.

براساس این گزارش، کرزی و عبدالله یک روز پس از سقوط کابل در دیدار با غنی توافق کردند که روز بعد با فهرستی متشکل از 15 نفر دیگر برای مذاکره درباره توافق‌نامه تقسیم قدرت به دوحه بروند، آن زمان امارت اسلامی در اطراف کابل مستقر بودند، اما کرزی گفت که رهبری امارت اسلامی در قطر قول داده است که نیروهای آن‌ها تا زمان انجام توافق در خارج از شهر خواهند ماند.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که در اوایل صبح روز 15 آگست منتظر بود فهرست را تهیه کند، پایتخت وضعیت ناآرامی داشت، شایعات درباره تسلط امارت اسلامی در حال چرخیدن بود. کرزی با دوحه تماس گرفت و به او گفته شد که امارت اسلامی وارد شهر نخواهند شد.

وی افزود که امارت اسلامی ظهر آن روز در تماس با او بار دیگر تأکید کردند که نیروهای دولتی در مواضع خود بمانند و اطمینان دادند که امارت اسلامی قصد ورود به شهر را ندارند.

با این حال تا ساعت 2:45 دقیقه بعد از ظهر آن روز مشخص شد که غنی از شهر فرار کرده است. کرزی تلاش کرد با وزرای سابق دفاع و کشور افغانستان و همچنین فرمانده پولیس کابل تماس بگیرد، اما همه رفته بودند. به گفته کرزی هیچ مقامی در کابل وجود نداشت.

براساس این گزارش، معاون واحد حفاظت غنی از کرزی خواست به ارگ بیاید و ریاست‌جمهوری را به‌دست گیرد، اما کرزی نپذیرفت و گفت از نظر قانونی حق این کار را ندارد، به‌عوض، رئیس جمهور پیشین تصمیم گرفت پیامی عمومی و تلویزیونی با فرزندانش کنار خود ارایه دهد «تا مردم افغانستان بدانند که ما همه این‌جا هستیم.»

روز سقوط کابل
نیروهای امارت اسلامی در ارگ ریاست جمهوری

کرزی همچنین تصریح کرد که اگر اشرف غنی فرار نمی‌کرد توافقی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت صورت می‌گرفت.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: این همان چیزی بود که ما برای آن آماده می‌شدیم، من به‌همراه رئیس شورای‌عالی مصالحه امیدوار بودیم که عصر آن روز یا صبح روز بعد به دوحه برویم و توافق را نهایی کنیم. من باور دارم که سران امارت اسلامی نیز برای هدف در دوحه منتظر ما بودند.

وی با اظهار این‌که همه دختران و پسران افغانستان باید از حق تعلیم و تربیت همگانی برخوردار باشند و زنان جایگاه خود را در سیاست افغانستان، در اداره، در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی بیابند، تصریح کرد: که این مسئله‌ای است که نمی‌توان در مورد آن سازش کرد.

بیشتر بخوانید:

حامد کرزی و نمایندۀ سازمان ملل برای افغانستان با هم دیدار کردند

یک معلم در بامیان وسایل خانه‌اش را مقابل دفتر والی این ولایت به فروش گذاشت

یک جوان در ولایت تخار خودش را حلق‌آویز کرد

کرزی ادامه داد که تا زمان تحقق این موضوع جهان باید با امارت اسلامی تعامل کند، افغانستان نیاز است که فعال باشد، حقوق کارکنان دولت باید پرداخته شود، مراکز صحی و درمانی باید فعال باشند.

رئیس جمهور سابق افغانستان با تأکید بر ضرورت تعامل جهان با امارت اسلامی نیز تصریح کرد: «در زمان حاضر، آن‌ها (جامعه جهانی) باید به‌هرشکلی که می‌توانند با دولت (امارت اسلامی) همکاری کنند.»

لینک کوتاه: https://dunia.af/?p=8433

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق