خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

حزب عوامی ملی پشتونخواه پاکستان تشکیل لویه جرگه را کلید حل بحران در افغانستان می‌داند

روزنامه دنیا: حزب عوامی ملی پشتونخواه پاکستان خواستار تشکیل لویه جرگه برای پایان دادن بحران‌های کنونی در افغانستان شد.

در بیانیه‌یی که توسط حزب عوامی ملی پشتونخواه پاکستان در یک نشست به مناسبت چهل و هشتمین سالگرد مرگ عبدالصمد خان اچکزی در شهر کویتۀ این کشور برگزار شد، اظهار گردید که تنها راه برون رفت از بحران کنونی در افغانستان، ایجاد لویه جرگه است.

در ادامۀ بیانیه که توسط این حزب به نشر سپرده شده، آمده است: «سازمان ملل متحد، شورای امنیت و تمام کشورهایی که از دسمبر 1979 تا به امروز در نسل‌کشی افغانستان اشتراک داشته‌اند و در این جنگ از هر نوع سلاح بر علیه مردم افغانستان استفاده کرده‌اند، مسئول ویرانی افغانستان و مردم این کشور هستند.»

این حزب از ایالات متحده، شورای امنیت و کشورهای دیگری که در وضعیت فعلی افغانستان دخیل بوده‌اند، می‌خواهد تا در برنامۀ بازسازی در افغانستان همانند اروپا که بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت، اشتراک ورزیده و همزمان با آن ثبات و استقلال در افغانستان را تضمین نمایند.

حزب عوامی ملی پاکستان هم‌چنان از نماینده‌گان امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد تا لویه جرگۀ فراگیر که نمایند‌ه‌گان تمامی اقوام افغانستان در آن حضور داشته باشند برگذار شده تا دربارۀ راه‌حل برون رفت از بحران فعلی تصمیم گرفته شود.

این حزب هم‌چنان از امارت اسلامی، سران احزاب سیاسی، عالمان دین و فعالین مدنی افغانستان خواسته که یک جبهه متحد تشکیل دهند تا از احتمال تبدیل شدن دوبارۀ افغانستان به میدان جنگ قدرت‌های جهانی جلوگیری شود.

  • گزارش از حسنیه صادق

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق