خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

عمران‌خان خواهان فرستادن نیروهای متخصص به افغانستان شد/ کرزی: افغانستان، خود نیروهای متخصص دارد

روزنامه دنیا: نخست وزیر پاکستان گفته است که باید نیروی متخصص در افغانستان جهت پیش‌برد بخش‌های مختلف اعزام شود. گفته‌های خان انتقادهای زیادی از جمله واکنش حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق کشور را در پی داشت.

عمران خان روز جمعه (۲۴ جدی) در نشست کمیتۀ مقام‌های ارشد پاکستانی (اپکس) به مقامات این کشور دستور داده تا صادرات نیروی انسانی واجد شرایط به ویژه در بخش‌های صحی، تکنالوژی و هم‌چنان مالی و حسابداری به افغانستان متمرکز شوند.

خان دستور داد تا در زمینۀ گسترش هم‌کاری‌ها در زمینه‌های خط‌آهن، معادن، دوا و هم‌چنان بخش رسانه‌ای برای کمک به احیا و انکشاف افغانستان تلاش صورت گیرد.

دفتر نخست‌وزیری پاکستان در بیانیه‌ای پس از این نشست اعلام کرد: «پاکستان متعهد به ارایۀ حمایت همه‌جانبه از مردم افغانستان برای جلوگیری از یک بحران انسانی است.»

این در حالی است که بعد از حاکمیت امارت اسلامی در کشور، این دولت با معضلات حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کنند.

امارت اسلامی اکثر افرادی را که در دولت اشرف غنی در پست‌های بلند مشغول ایفای وظیفه بودند، از وظیفه سبک‌دوش کرده و نیروهای خود را جایگزین آنان نموده است.

واکنش‌ها به صحبت‌های عمران خان:

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور از پیشنهاد حکومت پاکستان مبنی بر فرستادن نیروهای متخصص خارجی از جمله نیروهای پاکستانی برای پیش‌برد امور به افغانستان، ابراز امتنان کرد و افزود: «افغانستان کدرها و متخصصین مجرب و هم‌چنان صدها هزار جوان تحصیل‌یافته، اعم از دختران و پسران که در داخل و خارج از کشور تحصیلات عالی‌شان را در مقاطع مختلف به پایان رسانیده‌اند در اختیار دارد، طوری که برای آمدن نیروی کاری از خارج به کشور هیچ‌گونه نیازی محسوس نمی‌گردد.»

آقای کرزی از حکومت فعلی می‌خواهد تا زمینۀ کار را برای افراد متخصص مستعد سازد.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری دولت اشرف غنی اظهار کرد: «جابه‌جایی کارمندان و کادرهای ملکی پاکستانی در ادارات افغانستان به این معناست که نیمه‌ی کم‌بود و گم‌شده‌ی طالبان تکمیل می‌گیردد. با پرسازی خلای اداری توسط مدیران پاکستانی، نظامیان و ملکی‌ها در یک خط قرار می‌گیرند و اشغال نیابتی به اشغال نیمه‌مستقیم تبدیل می‌گردد.» صالح در ادامه افزوده است: «اردو زبان سوم اداری افغانستان خواهد شد. برای فعلاً خلای قوای مسلح ملی را ملیشه‌های زیر حمایه «آی‌اس‌آی» و خلای فرار مغزها را مامورین پاکستانی پر می‌سازند. شاید یاداشتن زبان اردو شمولیت در ادارۀ طالب را در آیندۀ نه‌چندان نزدیک سهل‌تر بسازد.»

رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی اسبق کشور اظهار کرده است: «او (عمران‌خان) خود را نوۀ احمدشاه بابای بزرگ و میرویس‌خان می‌داند، اما برای ادارۀ حکومت از دشمن افغان، پنجاب کمک می‌گیرد و در عین حال هم‌وطنان خود را می‌کشد و آن‌ها را مجبور به ترک کشور می‌کند.»

با این حال، بار نخست نیست که اظهارات عمران‌خان موجی از انتقادها را به دنبال دارد؛ وی در نشست سازمان همکاری‌ اسلامی که تاریخ 29 قوس در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده بود، صحبت‌هایی دربارۀ مردم افغانستان انجام داد که با موجی از سر و صداهای سیاسیون کشور، خبرنگاران و مردم کشور رو‌به‌رو شد.

لینک کوتاه خبر:

https://dunia.af/?p=8564

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.