خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دستور جدید بایدن برای اختصاص‌دادن بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان حملۀ 11 سپتمبر

روزنامه دنیا:‌ جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به تازه‌گی فرمان داده است تا 3.5 میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان که توسط این کشور مسدود شده است را به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتمبر غرامت پرداخته شود.

در محتوای این فرمان که عنوان کمک به مردم افغانستان و حمایت از آن‌ها را یدک می‌کشد، آمده است که نیمی از دارایی‌های توقیف شده افغانستان به نفع خانواده‌های کشته‌شده‌گان حملات 11 سپتمبر مصادره شده و نیمی دیگر از این پول‌ها که متعلق به مردم افغانستان است قرار است برای کمک به این مردم استفاده شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: رئیس‌جمهور دستورات اجرایی را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کنار گذاشتن 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان مستقر در آمریکا را برای منافع مردم افغانستان امضا کرد.»

وی همچنین افزود: آمریکا در کنار مردم افغانستان ایستاده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که خانواده‌های کشته‌شده‌گان 11 سپتامبر خواستار پرداخت کل دارایی‌هایی افغانستان که در بانک مرکزی آمریکا نگه‌داری می‌شود، به خود به عنوان غرامت هستند.

این گزارش گفته بود: وزارت عدلیۀ آمریکا در حال مذاکره با وکلای شاکیان 11 سپتامبر درمورد توافق احتمالی برای تقسیم پول، در صورتی که دولت از تلاش آن‌ها برای تصاحب آن حمایت کند، مذاکره کرده است.

روزنامه دنیا را در فیس‌بوک و توییتر دنبال کنید

با این حال، دستور بایدن واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در توییتر خود نگاشته است که دزدی پول‌های مسدود شدۀ مردم افغانستان توسط آمریکا و تصرف کردن آن، نشان دهندۀ پایین‌ترین سطح افتاده‌گی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است.

وی در ادامه علاوه کرده است: «شکست و پیروزی در تاریخ و زنده‌گی بشر امری عادی است، اما بزرگ‌ترین و شرم‌آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست با هم بدهند.»

هم‌چنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر از این تصمیم بایدن انتقاد کرده و گفته است که بایدن به دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است.

دیده‌بان حقوق بشر، اخیرا با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده که در صورت تطبیق تصمیم دولت بایدن در‌مورد ذخایر افغانستان، یک سابقۀ مشکل‌ساز ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که در یازدهم سپتمبر سال 2001، گروه القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن، چندین حمله را در یک روز در ایالات متحده انجام داد که چندین عضو القاعده چهار فروند هواپیمای مسافربری را ربوده و آن‌ها را به برج‌‌های مرکز تجارتی جهان در نیویارک کوبیدند.

در نتیجۀ این حمله، تمامی سرنشینان هواپیما کشته شده و برج‌ها نیز در مدت کم‌تر از دو ساعت کاملاً تخریب شد و هم‌چنان شمار زیادی از افراد که در داخل این برج‌ها ساکن بودند نیز کشته و زخمی شدند.

لینک کوتاه خبر

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.