خبرهای مرتبط

جمع

آزاد سازی دارایی‌های افغانستان؛ محور دیدار خان با رئیس‌جمهور ازبیکستان

روزنامه دنیا: عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست خبری با شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبیکستان تاکید کرد که برای آزاد‌سازی دارایی‌های افغانستان، دو کشور رایزنی خواهند کرد.

روزنامه «داون» به نقل از عمران خان نوشت که اسلام‌آباد و تاشکند تصمیم گرفته‌اند تا تمام تلاش‌ خود را برای رایزنی و لابی‌گری به‌خاطر آزادسازی دارایی‌های افغانستان انجام دهند.

نخست وزیر پاکستان همچنین گفته است که اسلام آباد و تاشکند با طرف افغانستان نیز گفت‌وگو خواهند کرد تا ببینند چه شرایطی برای به رسمیت شناختن از سوی جامعه جهانی لازم است و نیز آن‌چه که افغانستان می‌تواند برای به رسمیت شناختن بین‌المللی انجام دهد.

وی همچنین گفت که اتصال پاکستان به ازبیکستان از طریق خاک افغانستان به نفع مردم این کشور جنگ‌زده (افغانستان) است که در 40 سال گذشته شاهد «روزهای سخت» بوده‌اند.

روزنامه دنیا را در فیس‌بوک و توییتر دنبال کنید

عمران این اظهارات را با اشاره به پروژهۀ راه‌ آهن «ترمذ-مزارشریف-کابل-پیشاور» گفته است که پاکستان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند.

پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، بیش 10 میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان توسط ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی مسدود شده است.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز چندی قبل در یک فرمان اجرایی، قسمتی از دارایی‌های افغانستان را مصادره کرده تا به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان 11 سپتمبر بدهد.

این فرمان بایدن با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد. با این حال، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که بدون حکم دادگاه، هیچ مبلغی قابل انتقال نیست.

لینک کوتاه خبر

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق