خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

جرگۀ بنو در پاکستان: دولت افغانستان باید از طریق لویه جرگه انتخاب شود

روزنامه دنیا: جرگۀ قومی بنو، خیبر پشتون‌خواه پشتون‌های پاکستان که برای سه روز تعیین شده بود، وارد روز چهارم شد و روز گذشته (23 حوت) پایان یافت. جرگۀ قومی پشتون‌ها طی نشر اعلامیه‌‌ای، به 25 مورد اشاره کرد که تشکیل لویه جرگه و ایجاد حکومت از طریق انتخابات، جزو آن بود.

جرگۀ قومی پشتون‌ها در پاکستان، به نصب سیم خاردار در خط فرضی دیورند مخالفت نشان داد و تاکید کرد که باید به طور آزاد از طریق این خط مرزی رفت‌ و‌ آمد و تجارت بدون کدام مشکل پلان‌گذاری شود.

در ادامۀ اعلامیۀ جرگۀ بنو ذکر شده است: کمک‌ها باید از سوی سازمان ملل و کشورهای همسایه به مردم افغانستان ادامه یابد. این جرگه افزود: بعد از برسی‌ها، معلومات دربارۀ قتل‌های عثمان کاکر، شهید ملی، عارف وزیر، ارمان لونی، اسد اڅکزی و شهدای دیگر با مردم شریک می‌شود. «ماینوال، اتک، پشتون‌خواه جنوبی و شمالی باید یک ایالت مستقل باشد.»

محمود خان اڅکزی، رهبر حزب عوامی پشتون‌ها که هدایت این جرگه را بر عهده داشت، گفت: باید در افغانستان از طریق انتخابات حکومت تشکیل شده و لویه جرگه که تمامی بزرگان اقشار مختلف افغانستان در آن سهیم باشند، برگزار شود.

روزنامه دنیا را در فیس‌بوک و توییتر دنبال کنید

با این حال، اشتراک‌کننده گان این نشست نسبت به سیاست پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده و گفتند: باید به مشکلات پشتون‌های هر دو طرف خط فرضی دیورند نقطۀ پایان گذاشته شود.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور ضمن حمایت و استقبال از برگزاری جرگۀ بنو، آن را گامی موثر جهت حل مشکلات منطقه و افغانستان دانست.

آقای کرزی از مشارکت گستردۀ زنان در این جرگه و توصیه‌های برای تامین حقوق زنان در امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قدردانی کرد.

این در حالی است که حکومت پاکستان تاکنون در رابطه با جرگۀ پشتون‌ها واکنشی نشان نداده است.

لینک کوتاه خبر

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.