خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

حامد کرزی: خروج اشرف غنی از کشور عامل فروپاشی نظام در افغانستان بود

حامد کرزی، رئیس‌‌جمهوری پیشین افغانستان در مصاحبۀ اختصاصی با العربیه، خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از افغانستان را عامل فروپاشی دولت و انهدام نهادهایی چون پولیس و ارتش دانست.

کرزی در این مصاحبه، ضمن دعوت از امارت اسلامی به اجرای قوانین جامعۀ بین‌المللی، به سقوط کابل و پیامدهای خروج آمریکا از این کشور اشاره کرد و گفت که چنین رویدادهایی قابل اجتناب بود.

او در این زمینه افزود، اگر نشست‌های گردهمایی سران قبایل افغانستان موسوم به «لویه جرگه» ادامه پیدا می‌کرد، امکان داشت، ترتیباتی میان حکومت سابق و امارت اسلامی در نظر گرفته می‌شد تا قدرت تقسیم شده و یا بدون اعمال آسیب به مردم، قدرت به گروهی دیگر منتقل شود.

حامد کرزی با تأکید بر ضرورت به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت حاکمه در کشور گفت: این امر تنها زمانی حاصل می‌شود که دولت نمایندۀ همۀ شهروندان این کشور بوده و تمام مردم کشور در حکومت نماینده داشته باشند.

به گفته کرزی، تحقق این امر منجر به «مشروعیت داخلی و بازشناسی خارجی» خواهد شد.

همایش داخلی امارت اسلامی

رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان، نشست اخیر علمای افغانستان که در کابل برگزار شد را همایش داخلی امارت اسلامی نامید و افزود، او به همراه عبدالله عبدالله، رئیس «شورای صلح»، نامه‌ای را به امارت اسلامی نوشته‌ و خواستار برگزاری لویه جرگه شده‌اند.

حامد کرزی افزود که به همراه داکتر عبدالله عبدالله با رهبری امارت اسلامی در ارتباط است و با آن‌‌ها دیدار می‌کند.

حامد کرزی: به قدرت باز نمی‌گردم

حامد کرزی ضمن تأکید بر این‌که هیچ آزاری از سوی امارت اسلامی مشاهده نکرده است، تأکید کرد که درنظر ندارد به قدرت بازگردد.

با این وجود کرزی افزود، امارت اسلامی از دیدارهای او با مقامات سایر کشورها در زمان‌هایی که ضروری بود، جلوگیری کرد.

گسترش روابط با عربستان سعودی

رئیس‌جمهور اسبق افغانستان ضمن تقدیر از کمک‌های عربستان سعودی به افغانستان، این کشور را برادر خواند و تأکید کرد، روابط با ریاض از «ارزش فوق‌العاده‌ای» برای کابل برخودار است.

او خاطر نشان کرد که گسترش روابط با سعودی به نفع مردم افغانستان است.

افراط‌ گرایی؛ حاصل تحمیل از بیرون

حامد کرزی در مصاحبه با العربیه، ضمن انتقاد از افراط‌گرایی و حضور داعش در این کشور گفت، افراط‌گرایی از بیرون به افغانستان تحمیل شده است.

به گفته کرزی گفت: علاوه بر این‌که جهان اسلام به افراط‌گرایی باید به عنوان موضوعی دارای اهمیت بپردازد، کشورهای غربی نیز باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند تا هیچ کس از افراط‌گرایی استفاده نکرده و یا آن را صادر نکند.

بازگشت دختران به مکاتب

آقای کرزی پس از حمله آمریکا به این افغانستان در سال 2001، بازگشت زنان به مکاتب را یکی از مهم‌ترین مسایل برای مردم افغانستان دانست و آن را داری اهمیتی حیاتی خواند.

این در حالی است که امارت اسلامی 15 اگست 2021، پس از ترک محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان از این کشور، حاکمیت کامل افغانستان به غیر از ولایت پنجشیر را در دست گرفت که چند روز بعد نیز حکومت حاکمۀ فعلی توانست ولایت پنجشیر را نیز تصاحب شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق