خبرهای مرتبط

جمع

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

افغانستان او پاکستان کې د ګوزڼ ضد واکسيناسیون پيل شوی

په افغانستان کې نن (دوشنبې) ماشومانو ته د ګوزڼ...

مجاهد: حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به...

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

لندن دربارۀ برسی اتهامات جنگی ارتش این کشور درافغانستان چراخ سرخ نشان داد

عفو بین‌الملل می‌گوید که انگلستان تمایلی به برسی جنایات ارتش این کشور در برابر غیر نظامیان در افغانستان را ندارد.

پس از انتشار جزئیات تازه از جنایات نظامیان انگلستان در افغانستان مبنی بر کشتار غیرنظامیان و رقابت برای کشتار بیشتر و جعل شواهد برای توجیه آن، عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات مؤثر و شفاف در این‌ باره شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم اجرا شدن عدالت و پاسخگو قرار گرفتن عاملان این جنایت‌ها، ابعاد تازه فاش شده از جنایات نظامیان انگلستان در افغانستان را وحشتناک خواند و تصریح کرد: این به وضوح سطح هشدار دهنده‌ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی سربازان انگلستان را که در افغانستان فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد.

این نهاد با اظهار اینکه مقامات ارشد انگلستان بر جنایات نظامیان خود در افغانستان سرپوش می‌گذارند، ادامه داد: این موضوع خشم اخلاقی را تشدید کرده و حاکی از آن است که انگلیس برای پیگیری تحقیقات مستقل و مؤثر در مورد این اتهامات تمایلی ندارد.

عفو بین‌الملل افزود: اگر انگلستان مایل به طرح اتهام علیه ارتش خود نیست، همان طور که در رابطه با جنایات جنگی مرتکب شده توسط نیروهای خود در عراق به طرز شرم‌آوری نشان داده است، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.

این در حالی است که با وجود گزارش‌های مستند درباره جنایات جنگی نظامیان غربی در افغانستان، به ویژه نظامیان آمریکایی، کریم‌ خان دادستان‌کل دیوان کیفری بین‌المللی از بررسی جنایات نیروهای خارجی خودداری کرده است.

وی در توجیه عدم بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود: این تصمیم را بر اساس شواهدی گرفته‌ام که بدترین جنایات از نظر وخامت، مقیاس و گسترده‌گی توسط نظامیان آمریکایی انجام نشده است.

این در حالی است که به تازه‌گی گزارشاتی مبنی بر جنایات و کشتار غیر نظامیان افغان توسط ارتش انگلستان به نشر سپرده شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق