خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

کنفرانس بین‌المللی تحت نام امنیت و رشد اقتصادی افغانستان در تاجیکستان برگزار می‌شود

قرار است روز دوشنبه ۲۵ ماه جولای کنفرانس بین‌المللی دو روزه در رابطه با افغانستان در ازبیکستان آغاز شود. نماینده‌گان امارت اسلامی نیز در این نشست دعوت ده‌اند.

با این حال، وزات خارجۀ ازبیکستان گفته است که برگزاری این نشست به معنی به رسمیت شناختن حکومت حاکمه در افغانستان نیست.

رسانه‌های هندوستان خبر می‌دهند که در کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» که به روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه جولای در تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار می‌شود این کشور نیز حضور خواهد داشت.

این کنفرانس به نظر رسانه‌های هندی بسیار مهم به نظر می‌رسد، زیرا حکومت امارت اسلامی در آستانۀ یک ساله شدن است.

در این کنفرانس هیئت‌های ۲۰ کشور جهان و چندین سازمان بین‌المللی اشتراک خواهند داشت که درآن وضیعت امنیتی و بحران بشری افغانستان بررسی خواهد شد.

به گفتۀ «انند سهای» خبرنگار و کارشناس هندی که در مورد افغانستان کتابی را به نشر رسانده، اشتراک هندوستان در کنفرانس تاشکند، نمایان‌گر آنست که دهلی نو می‌خواهد ارتباط نزدیک را با حکومت حاکمۀ فعلی در افغانستان حفظ و اشتباه قبلی را تکرار نکند:

«هندوستان از اشتباه که در گذشته مرتکب شده آموخته است، یعنی در دوره‌ای که حکومت مجاهدین سقوط کرد و امارت اسلامی قدرت را بدست گرفت و هندوستان هیچ روابطی با آنها نداشت. اما در اواخر در اوايل سال جاری هندوستان میزبان یک اجلاس رهبران استخباراتی کشورهای منطقه بود که ازبیکستان هم شامل آن می‌شود. بحث‌ها در مجموع بر افغانستان متمرکز است، وقتی که سوال تروریزم باشد و یا ثبات منطقه، افغانستانِ تحت تسلط امارت اسلامی زیر زره‌بین همه قرار دارد.»

آقای سهای می‌گوید: افغانستان یک کشور دوست قدیمی هندوستان است که امروز با قحطی و مشکلات رو به روست و هندوستان می‌خواهد به آن کمک کند.

او می‌گوید که دهلی نو می‌خواهد حضور خود را در افغانستان حفظ کند اما نه به سطح سفیر. از همین رو یک دیپلومات خود را به سفارت این کشور در کابل فرستاده تا کم‌کهای هند به افغانستان را هماهنگ‌سازی کند.

به گفته انند سهای، تا حال چندین هیئت هند از افغانستان دیدن کرده که طرفین نخواسته‌اند درمورد آن تبلیغات شود.

به تعقیب کنفرانس امنیت و انکشاف اقتصادی افغانستان٬ قرار است به روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه جولای اجلاس کشورهای سازمان همکاری شانگهای در تاشکند برگزار شود که افغانستان در این سازمان موقف ناظر را دارد و بدون شک موضوع افغانستان در آن هم مطرح خواهد بود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق