خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

عفو بین‌الملل: زنده‌گی زنان و دختران در زیر سلطۀ امارت اسلامی ویران شده است

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زنان و دختران افغان در دوران حاکمیت امارت اسلامی با سرکوب شدید، محرومیت از حقوق‌ و در معرض خشونت‌های خانواده‌گی و ازدواج‌های اجباری و زیر سن قرار دارند.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که زنده‌گی زنان و دختران در زیر سلطۀ امارت اسلامی «ویران» شده است.

یکی از زنان معترض افغان علیه امارت اسلامی که در چندین تجمع و راهپیمایی اعتراضی علیه حکومت حاکمۀ فعلی در خیابان‌های کابل شرکت کرده و حالا خارج از افغانستان به سر می‌برد، با شرط حفظ هویت خود با رادیو آزادی مصاحبه کرده است.

«طالبان با تفنگ و نیروهای ویژه استشهادی وارد آپارتمان شدند و با بسیار بی‌رحمی ما را دستگیر کردند.»

او مدعی خشونت، لت‌وکوب و شکنجه از سوی نیروهای امارت اسلامی هم در خیابان و هم در زندان است، اما نمی‌خواهد که جزئیات این سرگذشتش در زندان را همگانی کند.

«در اعتراض طالبان لت‌وکوب شده‌ام و من را دشنام داده‌اند، تا ما را متوقف بسازند. طالبان چندین بار ما را تعقیب کردند و خانه‌های ما زیر کنترول امارت اسلامی بود و چندین بار کوچ کردم. مدت یک‌و نیم ماه در هفت خانۀ امن پناه گرفته بودم و طالبان ما را دستگیر کردند. شبی که بازداشت شدم، بدترین شب زنده‌گی من بود. طالبان با تفنگ و نیروهای ویژه استشهادی وارد آپارتمان شدند و با بسیار بی‌رحمی ما را دستگیر کردند.»

با بازداشت گروهی از زنان معترض و هم چنین ادعای این زنان مبنی بر گرفتن اعتراف اجباری از سوی امارت اسلامی در زندان‌ها، اکنون صدای اعتراضی زنان در خیابان‌های کابل خاموش شده است.

روز چهارشنبه گزارش سازمان عفو بین‌الملل زیر عنوان «مرگ تدریجی: زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان» درمورد وضعیت زنان و دختران افغان طی ۱۱ ماه حکومت امارت اسلامی به نشر رسید.

محققان این سازمان در ماه مارچ در سفری به افغانستان با ۱۰۱ زن و دختر افغان در ۲۰ ولایت مصاحبه کردند و روایت زندگی آنان را در این گزارش بازتاب داده‌اند.

در این گزارش ذکر شده است که امارت اسلامی با تسلط بر افغانستان، حقوق زنان و دختران را در بخش آموزش، کار و فعالیت‌های مدنی نقض کرده و همچنین نهادهای حفاظت و حمایت از عاملان خشونت‌های خانواده‌گی نیز نابود شده اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در دوران حاکمیت امارت اسلامی ازدواج زودهنگام و اجباری افزایش یافته است.

اگنس کلامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: «کمتر از یک سال پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، سیاست‌های ظالمانۀ آنان میلیون‌ها زن و دختر را از حق داشتن زنده‌گی امن، آزاد و پربار محروم می‌کند.»

در گزارش عفو بین‌الملل هشدار داده شده که سرکوب و خفقان زنان روز به روز افزایش می‌یابد و باید جامعۀ جهانی به این موضوع توجه کند.

سمیرا حمیدی، کمپاینر عفو بین‌الملل در جنوب‌آسیا به رادیو آزادی گفت که جهان به وضعیت «وخیم» زنان و دختران در افغانستان توجه کند و بالای امارت اسلامی فشار وارد کند. «یافته‌های ما نشان می‌دهد که ازدواج اجباری و ازدواج زیرسن در طالبان بیشتر شده است. خدمات حقوقی که خانم‌های متضرر از خشونت‌های مختلف را حمایت می‌کرد، به گونۀ کامل از بین رفته است. ما شاهد بازداشت، زندانی کردند و شکنجۀ زنان و دختران معترض در افغانستان بودیم و این وضعیت خیلی نگران کننده است. جامعۀ جهانی و شورای حقوق‌بشر ملل متحد باید توجه داشته باشند تا وضعیت دختران و زنان تغییر کند.»

سخنگویان حکومت سرپرست امارت اسلامی به پرسش‌ها در مورد این گزارش عفو بین‌الملل پاسخ نداند.

اما آنان پیش از این بارها گفته‌اند که حقوق زنان و دختران را بر اساس «شریعت اسلامی» تأمین کرده‌اند. با این حال زنان می‌گویند که امارت اسلامی دیدگاه کلی از دین دارند و فشار بر زنان را با روایت‌شان از احکام دینی توجیه می‌کنند.

این در حالی است که بیش از ۱۱ ماه از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد. در این مدت زنان معتقدند که روز به روز فشار این حکومت بر آنان تشدید یافته و امیدی مبنی بر بهبود وضعیت‌شان ندارند.

اما زنان معترض اطمینان می‌دهند که مبارزه و دادخواهی‌شان در مقابل حکومت سرپرست امارت اسلامی تا بهبود وضعیت زنان ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق