خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

چین امروز رسماً سفارت خود را در کابل بازگشایی می‌کند

سفیر چین در افغانستان اعلام کرد که سفارت این کشور به صورت رسمی امروز دوشنبه (10 اسد) در کابل بازگشایی خواهد شد.

وانگ یو، سفیر چین گفته است: چین به منظور تعامل اقتصادی، روز دوشنبه، (10 اسد)، سفارتش را در کابل بازگشایی خواهد کرد. وی همچنین گفته است: چین آماده همکاری‌های سودمند با افغانستان است تا زنده‌گی مردم افغانستان بهبود یابد.

همزمان با اعلام بازگشایی رسمی سفارت چین در کابل، مسئولان محلی امارت اسلامی در ولایت بامیان نیز گفتند که چین با هدف استخراج آهن از معدن حاجی‌گک، تأسیسات تولید انرژی برق در این استان احداث خواهد کرد.

منابعی در بامیان می‌گویند که مسئولان محلی امارت اسلامی در ولایت بامیان اعلام کردند که یک هیئت چینی برای استخراج آهن از معدن حاجی‌گک در روستای کلیچ ولسوالی کهمرد بامیان، به زودی تأسیسات تولید انرژی برق در آن ناحیه ایجاد خواهند کرد.

معدن حاجی‌گک در بامیان، از بزرگ‌ترین معادن افغانستان به شمار می‌رود. حکومت پیشین افغانستان در سال 2014 میلادی اعلام کرده بود که هند عملیات استخراج معدن حاجی‌گک را پذیرفته است.

هند در آن زمان اعلام کرد که پس از تصویب قانون معادن افغانستان، استخراج آهن از این معدن را آغاز خواهد کرد، اما آن طرح هرگز اجرا نشد.

معدن حاجی‌گک در بامیان 16 کیلومتر طول و 550 متر عمق دارد و بر اساس تخمین‌ها، استخراج تمامی ذخایر آهن موجود در این معدن، 180 سال طول خواهد کشید.

مسئولان پیشین وزارت معادن افغانستان گفته بودند که با آغاز عملیات استخراج آهن از این معدن، هفت هزار شغل به صورت کاملاً مرتبط با استخراج آهن، و در حدود 35 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

برآورد می‌شود که در صورت تحقق این طرح و آغاز عملیات استخراج معدن آهن در بامیان، سالانه 300 میلیون دالر برای افغانستان درآمدزایی شود.

مرتبط:

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق