خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

سناتوران ایالات متحده لایحۀ درخواست به گرین کارت افغان‌ها را معرفی کردند

شماری از سناتوران ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه (۱۸ اسد) لایحه‌ای را به کانگرس این کشور معرفی کردند که بر اساس آن، شرایط درخواست به اقامت دایمی در آمریکا برای افغان‌ها آسان‌تر می‌شود.

به گزارش صدای آمریکا، این پیش نویس قانون موسوم به «لایحهٔ تعدیل افغان» از حمایت هر دو حزب – دموکرات و جمهوریخواه – در هر دو مجلس کانگرس – سنا و مجلس نماینده‌گان – برخوردار است.

سناتورانی که این لایحه را معرفی کردند، شامل روی بلانت،‌ امی کلوبوچار، لیندزی گراهام، کریس کونز، لیزا مورکوسکی و ریچارد بلومنتال می شود. پیتر میجر و ارل بلومناور رهبری پیشبرد لایحهٔ مشابه را در مجلس نمایندگان ایالات متحده بر عهده دارند.

بر اساس اعلامیه‌ای که از سوی این سناتوران نشر شد،‌ این لایحه به آنعده افغان‌هایی که دارای اقامت موقت هستند، اجازه می‌دهد تا بدون طی مراحل اضافی، برای اقامت دایمی یا گرین کارت آمریکا درخواست بدهند.

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامۀ اقامت موقت بشردوستانه  پذیرفته شده‌اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزهٔ خاص مهاجرت (اِس‌آی‌وی) می‌توانند به اقامت دایمی آمریکا دست یابند،‌ اما این دو روند با ازدحام بیش از حد مواجه‌اند و زیاد زمانگیر است.

لایحهٔ تعدیل افغان روند پذیرش ویزه خاص مهاجرت (SIV) را نیز بهبود می‌بخشد و آنرا گسترش می‌دهد. بر اساس این لایحه،‌ آنعده از نیروهای افغانستان که در کنار قوای ایالات متحده جنگیدند، مانند فرماندهی عملیات ویژۀ اردوی ملی افغانستان و تیم‌های تاکتیکی زن افغانستان شامل ویزۀ خاص مهاجرت آمریکا خواهند شد‌.

در این اعلامیه از قول سناتور بلانت آمده است که حدود یک‌سال قبل هزاران متحد افغان پس از آن خانه‌های‌شان را ترک کردند که کشور‌شان به دست امارت اسلامی افتاد.

بلانت گفته است افغان‌هایی که در روند تخلیه کشور‌شان را ترک کردند، با به خطر انداختن مصوونیت خود و عزیزان‌شان، در کنار نظامیان ایالات متحده ایستادند و از ماموریت آمریکا در افغانستان حمایت کردند.

بلانت گفته است: «از همکاران خود (در کانگرس) می‌خواهم تا از این تلاش دو حزبی حمایت کنند و کسانی را کمک کنند که ما را کمک کردند.»

کلوبوچار، سناتور دیگر ایالات متحده، گفته است: «چانس دادن به متحدین افغان ما که برای اقامت دایمی درخواست بدهند، کار درست و ضروری است که باید انجام شود.»

سناتور کلوبوچار گفته است، افغان‌هایی که به تازه‌گی به ایالات متحده آمده‌اند، قربانی زیادی برای آمریکا داده‌اند و سزاوارند تا زنده‌گی تازۀ‌شان را در این کشور آغاز نمایند.

کلوبوچار افزود:‌ «مهم است آنچه را که می‌توانیم برای دوستان افغان خود کمک کنیم، ‌انجام بدهیم تا آنان ثبات و فرصت را در خانۀ نو‌ شان پیدا کنند.»

سناتور گراهام نیز گفته است انتظار دارد تا به مشکل آنعده افغان هایی که از طریق اقامت موقت بشردوستانه اجازهٔ ورود به ایالات متحده را یافته اند، به گونه‌ای رسیده‌گی شود که امنیت ملی آمریکا تقویت شود و در عین حال، بر تعهدات خود به کسانی عمل کنیم که با به خطر انداختن جان‌شان، ‘ما را کمک کردند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر، به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای آمریکایی و حکومت آمریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آن‌هم سرنوشت هزاران متقاضی ویزۀ خاص مهاجرت که حکومت و نظامیان آمریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده‌اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق