خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

تصمیم آمریکا برای انتقال 3.5 میلیارد دالر ذخایر مسدود شدۀ افغانستان و مخالفت امارت اسلامی

در حالی که آمریکا تصمیم به انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانکی در سوئیس گرفت، دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر گفت: هرگونه تصمیم یکجانبه دراین‌باره غیرقانونی است.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در واکنش به گزارش‌ها دربارۀ تلاش آمریکا برای انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانکی در سوئیس گفت که هرگونه تصمیم یکجانبه دراین‌باره را غیرقانونی است.

شاهین به «تی‌آرتی» گفت: ذخایر توقیف شده، دارایی مردم افغانستان است. این بر عهده مردم است که تصمیم بگیرند با ذخایر خود چه کنند و چگونه از آن استفاده کنند. هرگونه تصمیم یک جانبه در مورد ذخایر بانک مرکزی افغانستان غیرقانونی است، مگر این‌که تصمیمات در توافق با این بانک گرفته شده باشد.

پیش از این منابع گفته بودند واشنگتن در حال کار بر روی طرحی برای انتقال 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های توقیف شدۀ افغانستان به بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و توزیع این پول تحت سیستم نظارتی یک هیئت از کارشناسان بین‌‎المللی است.

از سوی دیگر منابع خبری به تلویزیون «کابل نیوز» می‌گویند که دولت بایدن امروز (چهارشنبه 23 سنبله) اسامی اعضای هیئت بین‌المللی که قرار است بر چگونگی هزینه‌کردن 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان نظارت داشته باشد را اعلام خواهد کرد.

به گفته منابع، هیئت نظارت بر چگونه‌گی مصرف این پول‌ها علاوه بر نماینده‌گانی از طرف دولت آمریکا و سوئیس، شامل تعدادی از افغان‌های دارای تابعیت آمریکا یا سایر کشورهای غربی نیز می‌باشد.

برخی منابع می‌گویند که انورالحق احدی، وزیر دارایی دولت کرزی و شاه محمد مهرابی، عضو سابق شورای عالی بانک مرکزی افغانستان، اعضای افغان این هیئت هستند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق