خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

واشنگتن: تحریم‌ها علیه طالبان کاهش نمی‌یابد

وزارت خارجۀ آمریکا می‌گوید که واشنگتن قصد ندارد تا تحریم‌ها علیه امارت اسلامی در افغانستان را کاهش دهد.

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری دربارۀ انتقال بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به صندوقی در بانک تسویه بین‌المللی در سویس گفت: یک حسابرس خارجی بر اساس قوانین سویس مسئولیت نظارت و تفتیش این صندوق را به عهده خواهد داشت.

وی افزود: «طالبان بخشی از این سازوکار مالی نیستند و منابع پرداخت شده با پادمان‌های روشن و ممیزی برای محافظت در برابر انحراف یا سوء استفاده به نفع مردم افغانستان استفاده خواهد شد.» اما جزئیات بیشتری درباره چگونگی تأمین شفافیت هزینه این دارایی‌ها ارائه نکرد.

پرایس تصریح کرد، تصمیم‌گیری درباره چگونه مصرف دارایی‌های افغانستان بر عهده هیئت مدیره این صندوق خواهد بود که متشکل از متولیانی از دولت‌های آمریکا و سوئیس و همچنین دو نماینده «مستقل افغان» می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اعضای افغان صندوق نام نبرد، اما پیش از این منابع اعلام کرده بودند «انورالحق احدی» وزیر دارایی دولت کرزی و  «شاه محمد مهرابی» عضو سابق شورای عالی بانک مرکزی افغانستان، اعضای افغان صندوق هستند.

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر امارت اسلامی برای رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های افغانستان گفت که بسیار واضح است که امارت اسلامی می‌خواهد در فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر با جامعه بین‌المللی مشارکت کند، آن‌ها می‌خواهند تا بتوانند آزادانه سفر کنند، اما در حالی که امارت اسلامی به طور نظام‌مند نیمی از مردم کشور را از حقوق اساسی خود محروم کرده است، تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت.

پرایس افزود: «طالبان خواهان روابط بهتر با جامعه بین‌المللی است. آنها از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تا سفارت‌ها را در افغانستان بازگشایی کنند. ما به دنبال به رسمیت شناختن نیستیم. ما به دنبال این هستیم که در راستای منافع خود با طالبان تعامل داشته باشیم تا آنها را در مسیر درست سوق دهیم.»

پیش از این بیش از 70 کارشناس و اقتصاددان بین‌المللی طی نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده بودند برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در افغانستان و به منظور بهبود اقتصاد افغانستان باید به بانک مرکزی افغانستان اجازه داده شود تا به ذخایر ارزی بین‌المللی خود دسترسی داشته باشد،

با این حال واشنگتن در اقدامی یکجانبه تصمیم دارد نیمی از دارایی‌های افغانستان را به نفع خانواده قربانیان حملات 11 سپتمبر مصادره کرده و نیمی دیگر را برای مصرف به صندوقی در سویس منتقل کند.

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.