خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

گزارش؛ 9 تن از کارمندان شبکۀ طلوع و طلوع‌نیوز در یک ماه مجبور به ترک افغانستان شدند

در دوماه اخیر ۹ تن از مسئولان و کارمندان تلویزیون طلوع و طلوع نیوز از کار کناره‌گیری کرده و حتی گفته شده است که بسیاری از این افراد مجبور به ترک کشور شده‌اند.

برخی از کارمندان طلوع و طلوع نیوز که ترک وظیفه کرده‌اند دلیل این تصمیم‌شان را محدودیت‌ها و قیودات از سوی امارت اسلامی بر کارهای رسانه‌یی عنوان می‌کنند.

غفور صبوری از کارمندان سابقه‌دار تلویزیون طلوع است.

او که از سال ۲۰۰۵ تا ماه اگست امسال در بخش‌های مختلف این رسانۀ خبری فعالیت داشته، می‌گوید اخیرا او و چند تن دیگر از همکارانش مجبور به ترک وظیفه و حتی ترک کشور شدند.

به گفتۀ آقای صبوری محدودیت‌های روزافزون امارت اسلامی سبب شده است که آنان وظایف خود را کنار بگذارند.
صبوری می‌افزاید: «بیشتر از یکسال پسین فشار روی ماسک پوشیدن خبرنگاران، تهدید، فشار روی این‌که این خبر پخش شود این پخش نشود و در این اواخر فشار روی این‌که هر مصاحبه شونده از طبقه اناث باید ماسک داشته باشد. این فشارها سبب شد که همکاران مسلکی ما خبرنگاران از طلوع و طلوع نیوز و دیگر رسانه‌ها تصمیم بگیرند راه بدیلی پیدا کنند.»

خپلواک صافی، مدیر مسئول پیشین شبکۀ طلوع‌نیوز هم روز جمعه با نشر مطلب و عکسی در صفحه فیسبوکش از ترک افغانستان خبر داد.

به گفتۀ همکاران آقای صافی، او نیز یکی از کسانی است که در دو ماه اخیر ترک وظیفه کرده است.

یک تن دیگر از کارمندان این رسانه که نمی‌خواهد نظر به آنچه چالش‌های امنیتی عنوان می‌کند، نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی دلیل ترک وظیفه و ترک کشور را چنین گفت: «در این واخر ما همیشه مکتوب‌های زیادی را از جانب دولت امارت دریافت می‌کردیم که هر روز قیودات بالای رسانه‌ها بیشتر وضع می‌شد و مصونیت کاری و جانی چندانی مهیا نبود به همین خاطر ما مجبور شدیم ترک وطن کنیم و مسلکی که به آن عشق و علاقه داشتیم و مدت ۱۴سال خدمت کردیم، مثل من بزرگان دیگری که در آنجا کار می‌کردند و همه‌گی عشق و علاقه‌ به کار خود داشتند، این‌ها همه مجبور شدند وطن‌شان را ترک کنند.»

به اساس گفته‌های کارمندان این رسانه که با رادیو آزادی گفتگو کردند، در دو ماه اخیر ۹ کارمند طلوع و طلوع نیوز که در رده‌های مختلف کاری مصروف فعالیت بودند به دلیل آن‌چه تهدیدات و محدودیت‌های وضع شده از سوی امارت اسلامی گفته‌اند، مجبور به ترک وظیفه شده‌اند.

مسئولان نهادهای رسانه‌ای هم تصمیم ترک وظیفۀ خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای به دلایل متعدد را در شرایط کنون نگران‌کننده می‌خوانند.

ظریف کریمی، نمایندۀ دفتر نی، حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفت: «تصامیمی که از سوی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای گرفته می‌شود، می‌تواند حق مسلم‌شان باشد، اما آن‌چه که در شرایط فعلی نشان می‌دهد وضعیت نگران کننده است و ممکن این آهسته آهسته روی روح و روان دیگر خبرنگاران هم تاثیر کند و به دلیل وضعیت موجود وظایف‌شان را ترک کنند.»

با این حال، امارت اسلامی بر آزادی کار رسانه‌ها طوری که به گفتۀ مسئولین منافع ملی تهدید نشود، تاکید کرده است اما رسانه‌های زیادی در کشور از قیودات و فشارها بر رسانه‌ها حکایت دارند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق